Bygger ekte Sim City for urbane eksperimenter

Av: Ole Peter Galaasen | Publisert: 31. Dec 2015 | Kategori: Byutvikling

Bygger ekte Sim City for urbane eksperimenter

Foto: Perkins + Will

Enhver ingeniør eller byplanlegger med respekt for seg selv har spilt Sim City. Det populære dataspillet lar deg utforske ulike strategier for byutvikling i et simulert urbant landskap.

Nå ønsker selskapet Pegasus Global Holdings å bygge en middels stor amerikansk by i delstaten New Mexico for å eksperimentere med ny teknologi i det fysiske byrom.

Byutvikling - Foto: Perkins + Will

Foto: Perkins + Will

Prosjektet som er ledet av Center for Innovation, Testing and Evaluation (CITE) vil koste opp mot en milliard dollar over en femårsperiode. Byen skal brukes til å simulere aktiviteten til 35.000 innbyggere på nesten 40 kvadratkilometer og vil inneholde et bysenter, drabantbyer, og et industrielt område med tilhørende infrastruktur.

Byen vil brukes som et laboratorium for innovative teknologiske løsninger for smarte byer. Alternative energikilder, intelligente transportsystemer, smart grids, droner, førerløse biler, sensorer, og sikkerhetsløsninger for kritisk infrastruktur, vil kunne testes og evalueres i spøkelsesbyen.

Byutvikling - Foto: Perkins + Will

Foto: Perkins + Will

– Målet med CITE er å tilrettelegge for storskala testing av teknologiske løsninger under virkelige forhold uten at noen blir skadet, sier Bob Brumley i Pegasus til Wired.

Utfordringene med å bygge modeller av virkeligheten er å kunne gjengi tilfeldigheter som oppstår i naturlige systemer. Endringer i værforhold, naturgitte tilfeldigheter, og ikke minst menneskelig atferd er vanskelig, om ikke umulig, å etterligne i modeller.

Prosjektet er relansert etter å ha vært utsatt på grunn av manglende finansiering. Selskapet samarbeider nå med føderale myndigheter, akademiske institusjoner, og kommersielle interesser for å realisere et virkelig Sim City innen 2020.