Oslos kulinariske storstue har klart å holde åpent gjennom hele pandemien med gode besøkstall, til tross for tøffe utfordringer med nedstengninger og strenge begrensninger. Flere av leietakerne som har vært med fra starten har i tillegg fornyet kontraktene sine.
– Det er fantastisk å kunne gå styrket ut av pandemien og inn i jubileumsåret, hvor Solberg & Hansen, Vulkanfisk, Annis Pølsemakeri og flere av aktørene som har vært med fra starten har signert nye leiekontrakter, sier Frode Rønne Malmo, daglig leder av Mathallen og konseptsjef bygulv for eiendomsutvikler Aspelin Ramm.
Nye matvaner, samme oppskrift
Mathallen Oslo representerte noe helt nytt i Norge da den i 2012 åpnet som en del av Aspelin Ramms utvikling av Vulkan-området. Inspirert av Europa kom ideen om et samlingssted for mattradisjoner og -trender, med spesialbutikker som bød på produkter og råvarer som ikke var å finne i dagligvareforretningene. Fokuset skulle være kunnskap og kvalitet, ikke pris.
– God kvalitet koster det den koster. Det var vi tidlig ute med å etterleve, og det får vi igjen for nå. Siden Mathallen åpnet har interessen for mat eksplodert, publikum har fått mer og mer avanserte preferanser, og flere er villige til å betale for kvalitet, sier Rønne Malmo.
Men selv om nordmenns matvaner har utviklet seg betraktelig de siste årene, har Mathallen Oslo ingen planer om å endre sin gode basisoppskrift.
– Da vi startet sa vi at Mathallen skulle være et sted for kunnskap, inspirasjon, varehandel og servering av unike matkonsepter, som igjen skulle stimulere til handel. Det er de samme fire pilarene vi skal bygge videre på fremover, sier Rønne Malmo.
«En enestående kunnskapshub»
Solberg & Hansen var en av Mathallen Oslos første leietakere. Kaffeleverandøren og -brenneriet har stor tro på et samlende sted for kunder med interesse for smak, kvalitet og gode råvarer, og går for 10 nye år på Vulkan.
– Mathallen er en enestående kunnskapshub i Oslo og Norge, konstaterer Arne Hanserud, daglig leder av Solberg & Hansens konseptbutikk på Mathallen Oslo.
– Bredden av butikker og spiseplasser gjør Mathallen til et attraktivt sted å handle, samtidig som det er en turistdestinasjon. Det er den ultimate plassen for oss å treffe nye kunder fra inn- og utland, avslutter Hanserud.