Foto: Tom A. Kolstad
Publisert: 08.06.2022 

Kompetanse

Bransjen streber etter kompetanse, sier Katharina Bramslev i Grønn Byggallianse. Da er spørsmålet: hva trenger bransjen? I intervjuet med Arne Høy går det fram at fagskolen tar kunnskapsoppdraget alvorlig. Det legges vekt på miljøkunnskap og på aktiv bruk av den nye BIM-teknologien. Samtidig tar fagskolen på alvor at kompetanse er mer enn bare faglig kunnskap. Kompetanse er summen av kunnskap, ferdigheter og holdninger. Denne kompetansen utvikles gjennom blant annet arbeidserfaring og utdanning.

Kronikk av: Thor Åge Bergan, rådgiver.

 

Som det framgår av intervjuet, gir fagskolen fagkunnskap gjennom utdanning. Gjennom samarbeid med bransjen blir dette tatt vare på. I tillegg får studentene utviklet endringskompetanse. Dette er veldig viktig i dagens samfunn hvor utvikling skjer raskt. Fagskolen gir det faglige fundamentet, slik at studentene blir forberedt på neste endring, på kontinuerlig forbedring og på å tenke innovasjon. De vil være i stand til å være med på å utvikle bedriftene de ansettes i.

Foto: Privat

De må lære å lære. Læring er en prosess over tid, og det innebærer at studentene må få et bevisst forhold til hvordan innlæring skjer. Man lærer på forskjellige måter, noen er visuelle, noen auditive og andre er kinestetiske, de må gjøre, ikke bare høre eller se. De som tar utdanning på fagskolen, er ofte praktisk anlagt. De er vant til å tenke og handle praktisk. Hos oss står derfor oppgaveløsing sentralt. Teori blir gjennomgått. Deretter følger oppgaver knyttet til lærestoffet.

I utdanningen legges det også stor vekt på utvikling av relasjonskompetanse gjennom gruppe- og teamarbeid. Gjennom hele skolegangen får studentene tverrfaglige oppgaver som krever at de jobber sammen. Eksamen er et hovedprosjekt som de arbeider med i grupper det siste halve året. Gjennom kontakt med bedrifter får de konkrete oppgaver som bedriften kanskje ikke har tid til å løse selv. Studentene må formulere en problemstilling, som faglærer godkjenner. Så begynner jobben. Til slutt skal de levere en prosjektbesvarelse, pluss at hvert enkelt gruppemedlem blir prøvd i en muntlig eksaminasjon med ekstern sensor. På denne måten styrkes kontakten med bransjen, samtidig som studentene får erfaring med problemløsning, samarbeid og kommunikasjon.

Gjennom samarbeid med bransjen vil fagskolen være en viktig brikke i framtidens byggenæring.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring