Blant landets 60 største kjøpesentre er Oslo S og Østbanehallen, eid av Bane NOR Eiendom, det kjøpesenteret som har hatt nest størst økning i omsetning hittil i år, rett bak «Oslobukta».
Fra januar til 1. september i år ble det handlet for om lag 691 millioner kroner i butikker, på cafeer, puber og restauranter på Oslo S og i Østbanehallen, mens det i tilsvarende periode i 2021 ble omsatt for rundt 346 millioner kroner.
Handelen har tydelig tatt seg opp etter pandemien, og i sommermånedene i år var omsetningen på Oslo S og i Østbanehallen høyere enn i 2019.
– Tyngdepunktet i Oslo har forskjøvet seg, og hele området mellom Barcode, Bjørvika og Sørenga, som Oslo S ligger i, trekker folk fra andre steder i byen. Fra å ha vært et sted der folk bare har oppholdt seg ser vi at Oslo S og Østbanehallen har blitt et sted folk gjerne vil oppsøke for å handle og kose seg på cafeer og restauranter, sier senterleder i Bane NOR Eiendom, Torstein Heldal.
Veksten i omsetning har vært større i Østbanehallen enn på Oslo S. Den største veksten har cafeer, puber og restauranter her hatt. Antall besøkende har også økt. Mens rundt 23,7 millioner var innom Oslo S og Østbanehallen i perioden fra januar til 1. september i år var det 13,2 millioner besøkende i samme periode i fjor. Det er Bane NOR Eiendom som eier Oslo S og Østbanehallen.
– Lørdag har blitt den største vekstdagen både i omsetning og antall besøk. Folk vil ut for å kose seg, og har tatt byen tilbake etter pandemien. Det har også skjedd mye nytt i området med bla. Operastranda, åpningen av Munchmuseet og Deichman. Her er det få parkeringsmuligheter, så mange tar toget til Oslo S for å bade på Operastranda eller låne bøker på Deichman, og stikker kanskje innom Østbanehallen og Oslo S på veien, sier Torstein Heldal.
Knutepunktutvikling = flere kan ta tog
Bane NOR Eiendom er Norges ledende knutepunktutvikler, og eier, drifter og utvikler Oslo S og Østbanehallen. Det er en viktig del av samfunnsoppdraget til Bane NOR å få flere til å reise miljøvennlig og kollektivt med tog.
– De gode besøks- og omsetningstallene er en veldig god tilbakemelding om at vi har lyktes med å utvikle Østbanehallen og Oslo S til et attraktivt og trivelig sted å være.
Ved å utvikle og skape attraktive stasjoner og knutepunkt legger Bane NOR Eiendom til rette for handel, arbeidsplasser og hoteller, og gjør det også lettere og mer attraktivt for folk å bruke toget, sier Heldal.