Under messen får besøkende og deltakere et glimt av spenningen og samarbeidet som preger denne konkurransen, som har ambisjon om å skape fem nye dyktige rørleggere.
– Vi viser stolt frem rørleggerfaget og den flotte næringen vi representerer, i stedet for å selge produkter, forteller prosjektleder Are Skaar Nielsen. For RørNorge er messen en rekrutteringsarena der de når ut til unge, foreldre og besteforeldre som påvirker yrkesvalg.
Bransjeorganisasjonen, RørNorge, skal inspirere nye talenter og informere publikum om hvordan bransjen kan tilpasse seg endrede behov. Slik ønsker de å være en viktig bidragsyter i arbeidet mot en grønnere og mer effektiv fremtid for Norge.
– I en tid der klimahensyn er viktigere enn noensinne, spiller rørleggerfaget en sentral rolle i Norges innsats for å nå klimamålene. RørNorge’s fokus på energifleksible løsninger bidrar til bærekraftige og miljøvennlige alternativer, sier Are Skaar Nielsen.
På standen deres kan besøkende møte dedikerte ansatte fra ulike avdelinger og opplæringskontorer. De svarer på spørsmål fra både bransjefolk og forbrukere. Tradisjonelt har spørsmålene dreid seg om våtrom, men nå merkes en økende interesse for informasjon om vannbårne varmesystemer og varmepumper.