Jannicke Mansika-Aanstad. Foto: Peab/Nicolas Tourrenc
Rigmor Sjaastad Hagen
Publisert: 12.12.2023 

– Vi er avhengig av hjelp fra teknologien

Digitalisering spiller en viktig rolle for miljømessig, sosial og økonomisk bærekraftig boligbygging. Ansvaret hviler på både bransjen og myndighetene.

– Vi klarer ikke nå bærekraftsmålene uten digitalisering. Vi må jobbe smartere, ha oversikt og være i forkant. Tidligere har vi sett tilbake, nå må vi se fremover, ha dataene tilgjengelig og vite hva kommer i hele verdikjeden. Da er vi avhengig av hjelp fra teknologien, sier Cecilie Nødtvedt, som er leder bærekraft i JM Norge, en av Nordens ledende utviklere av boliger og boligområder.

Cecilie Nødtvedt. Foto: Charlotte Sverdrup

JM Norge har i fem år svanemerket absolutt alle bygg de har satt opp. Det er et tid- og ressurskrevende arbeid, som vil bli mye lettere når det utvikles nye, digitale løsninger.

– Ta for eksempel kontrollen av produkter som kommer inn på byggeplass. I dag kommer informasjonen inn via mange kanaler. Vi får ordresedler, pakksedler, informasjon på e-post og telefon. Hadde alt blitt skannet og automatisk gått inn i et registreringssystem, ville det spart oss både tid og penger. Men det finnes ingen felles standard for dette i bransjen, sier Nødtvedt.

– Hvem skal ta ansvar for å sikre dette?

– Når ting koster penger å utvikle eller endre, må det ofte stilles krav for å få det innført. Da må noen kreve det, og her har myndighetene et ansvar. Nå er det et EU-regelverk på vei – Det digitale produktpasset – som handler om sporbarhet på alle produkter. Utfordringen når det kommer noe fra EU, er at det ikke nødvendigvis passer oss i Norge optimalt. Derfor må også vi i bransjen ta ansvar og utvikle nye digitale metoder som gjør boligbygging mer kostnadseffektiv og bærekraftig. Så kan vi presentere dem for myndighetene, sier Nødtvedt.

Digital loggbok

Nye, digitale verktøy kan presentere gode løsninger isolert sett, men ikke nødvendigvis fungere godt nok fordi de ikke snakker med andre digitale verktøy. Det gir en enorm frustrasjon, påpeker Nødtvedt.

– Det er en jungel av systemer, og bransjen har fortsatt mye PDF, e-post, ulike verktøy og programmer. Den yngre garde har ikke tålmodighet til å jobbe med gammeldagse løsninger, når de vet at ting kunne vært løst på et nanosekund. Det gjør at bransjen kan miste verdifull kompetanse, sier hun.

Målet er å ombruke, gjenbruke og redusere forbruket i størst mulig grad for å sikre sirkulær boligbygging. Nødtvedt mener myndighetene er nødt til å finne løsninger som sikrer at informasjonen er tilgjengelig for fremtiden.

– Vi lager en digital loggbok når vi svanemerker byggene våre, men hvordan skal vi sikre at den, med tilhørende dokumentasjon, er tilgjengelig om 100 år, slik at bygget kan ombrukes? Her må myndighetene komme på banen og innføre et sentralt register der all informasjonen er tilgjengelig, sier Nødtvedt.

– Utvikles mye samtidig

Administrerende direktør i Peab Eiendomsutvikling AS, Jannicke Mansika-Aanstad er enig i at digitalisering og bruken av digitale verktøy har en essensiell funksjon når det kommer til bærekraftig boligbygging.

– Digitalisering gjør at vi kan være effektive slik at vårt fotavtrykk kan reduseres, vi kan raffinere og forbedre prosessene av selve byggingen, men også foreta bedre standardvalg når det kommer til eksempelvis tilvalg, sier Mansika-Aanstad.

Peab Eiendomsutvikling har utviklet det digitale verktøyet Bygr, nå Rubus, som de også planlegger å fortsette på. I tillegg har de implementert et nytt CRM (customer relationship management)-system for bedre kundeopplevelser, og de tar i bruk ulike markedsføringsverktøy som øker forutsetningene for å produsere enkle ting selv.

– Som hos alle andre har Teams blitt et essensielt verktøy for oss, og det har trolig redusert vår reisevirksomhet en hel del under og etter pandemien, sier hun. 

– Foregår det nok innovasjon innen digitalisering, og går utviklingen i riktig tempo?

– Vi mener det går fort nok, og kanskje noen ganger for fort. Det er ikke nødvendigvis tempoet som er problemet, men at det utvikles mye samtidig. Det kan være vanskelig å orientere seg og se hvilken verdi de ulike verktøyene kan skape. Dermed blir vår egen, interne digitale kompetanse blir vel så viktig som utviklingen «der ute». Det er en av årsakene til at vi har ansatt en dedikert ressurs som blant annet har ansvaret for digitaliseringen av kundereisen vår, sier Mansika-Aanstad.

Både bransjen og myndighetene må bidra til den gode, digitale utviklingen som gir bærekraftig og sirkulær boligbygging, mener hun.

– Bransjen må sette standarden ved å være tydelig på hvor digitalisering kan utgjøre en relevant forskjell, og så må myndighetene gjøre sin del i form av regulering og lovgivning slik at digitalisering kan gjøres på en fornuftig og etisk forsvarlig måte, sier Mansika-Aanstad.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring