Inge Handagard. Foto: Julia Naglestad for Fremtidens Byggenæring
Kjetil S. Grønnestad
Publisert: 22.12.2023 

Kom i gang og prøv!

Inge Handagard, leder for digital transformasjon i Norconsult, synes norsk byggebransje digitaliseres altfor tregt. Han oppfordrer flere til å starte digitaliseringen av egen bedrift.

– Jeg har jobbet 20 år i bygge- og anleggsbransjen. 15 av dem med digitalisering. Jeg hadde trodd bransjen skulle digitaliseres raskere enn den har gjort, sier Handagard.

Dårlig digital kommunikasjon

Han ser et stort potensiale for økt digitalisering i byggebransjen, men en fragmentert næring legger hindringer i veien. Enkeltaktører, spesielt mange produsenter og leverandører, er flinke til å digitalisere egne verdikjeder. Men det står dårligere til med grensesnittet ut mot resten av bransjen og de andre leverandørene.

– Vi har deldigitalisering, men de ulike delene snakker ikke sammen, sier Handagard.

Et mønster han har sett er at de store offentlige byggherrene har kommet lengst med å stille krav om digitalisering for prosjektutvikling og byggefase. Private aktører derimot, med enkelte unntak, er ikke like fremoverlente i sine kravspesifikasjoner.

Det kan være flere årsaker til det. For eksempel kan selskap, som ikke har bygg eller eiendom som hovednæring, ønske seg et nytt kontorbygg. Eller så skal en kommune bygge vannrenseanlegg. I begge disse tilfellene er dette noe som bedriften og kommunen kun gjør én gang.

– Det er utfordrende å veilede engangskunder som ikke er proffe byggherrer. De har ikke forutsetninger for å vite hva som er lønnsomt å gjøre, sier Handagard.

Mer enn geometri

For mange vil digitalisering i byggebransjen være synonymt med BIM (Bygningsinformasjonsmodellering), men digitalisering er mer omfattende enn som så.

Inge Handagard. Foto: Julia Naglestad for Fremtidens Byggenæring

– Her har bransjen gått seg litt vill. Man tror at dette dreier seg om geometri med litt attåt. Men all tenkelig informasjon kan digitaliseres, understreker han.

All informasjon for et byggs totale livsløp kan registreres og lagres digitalt. Fra planlegging og bygging, til drift og rehabilitering, og til slutt avvikling og rivning. For at byggebransjen skal bli mer bærekraftig og klimavennlig, må man ha oversikt over ressursene bygget inneholder. Ellers blir det vanskelig med gjenbruk.

– Den oversikten mangler i stor grad i dag. Digitalisering er en nøkkel for å komme seg videre i hvordan man drifter et bygg, sier han.

Gir oversikt og effektivisering

Handagard mener byggebransjen mangler mekanismer for å forbedre seg selv. Det man gjorde bra i forrige prosjekt, er vanskelig å gjenta i det neste. Han ønsker at byggebransjen tenker litt mer som industrien, som perfeksjonerer sin serieproduksjon.

For eksempel: En stor entreprenørbedrift bygger tusenvis av boliger. Byggene vil skille seg fra hverandre ved å ligge på ulike tomter og ha ulike kunder. Det betyr ikke at prosess og verktøy ikke kan gjenbrukes fra prosjekt til prosjekt.

– I dag er et nytt prosjekt et nytt prosjekt. Man starter fra scratch, sier han.

Digitalisert informasjon gir bedre oversikt over informasjonen man har. Det betyr at flere problem i byggeprosessen kan avdekkes og løses under prosjektering, i stedet for på byggeplassen. Og med digitalisering kan man enklere lære av tidligere feil. Man ser hvordan et problem ble løst forrige gang og slipper å finne ut av det på ny.

Samtidig legger digitalisering bedre til rette for mer prefabrikasjon. Og med det for å redusere kostnadene. Det blir også enklere å formidle bedre informasjon ut til publikum og politikere, og med det dempe potensielle konflikter. Handagard tror mer digitalisering også kan være til gunst for offentlig saksbehandling.

– Plan- og bygningsloven, slik jeg kjenner den, er i utgangspunktet en «ja-lov». Man får ja hvis vilkårene oppfylles. Dersom kravene man vurderes mot kan digitaliseres, blir det mulig å automatisere søknadsprosessen. Slik kan det offentlige bruke mye mindre ressurser på søknadsbehandling, sier han.

For komplisert

En utfordring som må løses for å realisere en digital byggeplass, er å forenkle de digitale systemene. De er for datatekniske og kompliserte, og ikke tilrettelagt for å brukes av en håndverker. Samtidig ser Handagard at denne utfordringen kan være vanskelig å få bukt med. Til det trengs det folk som har høy teknisk digital kompetanse, men også god byggkompetanse.

– Det er mangel på slik kombinert kompetanse. Samtidig koster det penger å utvikle nye gode verktøy, sier han.

Kom i gang

Til tross for dette, oppfordrer Handagard flere byggebedrifter til å sette i gang med digitalisering av sin virksomhet. Gevinsten hvis man lykkes er en mer effektiv, men også mer bærekraftig, drift. For å greie det må bedriften ha en åpen kultur der det er lov å feile når man prøver noe nytt. Men digitale visjoner er ikke nok. Man må komme i gang også.

– Prøv det ut i smått i starten. Jeg har sett mange eksempler på mindre byggebedrifter, kanskje med bare to-tre ansatte, som har gjort det. Det er ikke nødvendig å studere BIM for å ha nytte av digitalisering. Kanskje finnes det system som forenkler kvalitetskontrollen på byggeplassen. Det er ikke krevende. Kom i gang og prøv!, utfordrer lederen for digital transformasjon i Norconsult.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring