DIP er en støtteordning som stimulerer til bruk av designmetodikk i idéfasen av innovasjonsprosjekter i næringslivet. Det er fasen der du har en problemstilling, men ikke enda har kommet fram til en løsning.
– Norge trenger mer nyskaping. Derfor har regjeringen forsterket satsingen på DIP. Når designmetodikk og brukerinnsikt kommer tidlig inn i innovasjonsprosjekter, får vi mer treffsikker nyskaping. Jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen til å søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap).
Hun får støtte av Marit Haugen i Haugen/Zohar Arkitekter, som fikk DIP-midler i 2021.
Siden 2009 har DOGA delt ut nesten 110 millioner kroner gjennom DIP, som står for Designdrevet innovasjonsprogram. Nå har DOGA økt den årlige innovasjonspotten fra 10 til 11 millioner kroner.
– Pengene går til å få inn designkompetanse i den kritiske idéfasen. Slik sikrer vi at innovasjonsprosjekter tar utgangspunkt i reelle brukerbehov, i stedet for å basere utviklingen på gjetting og antagelser, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA. Hun er leder for satsingsområdet designdrevet innovasjon i DOGA.
Haugen/Zohar Arkitekter: Bygger seg opp på grønne ferdighus
Hvert år bygger vi tusenvis av ferdighus i Norge. En kartlegging avdekker at de færreste produsenter har klima og bærekraft høyt på agendaen. Tilbake i 2021 mottok Haugen/Zohar Arkitekter derfor 631 600 kroner i DIP-støtte for å utvikle mer bærekraftige ferdighus.
Nå har de nylig inngått et symboltungt samarbeid med Norgeshus for å lage klimavennlige ferdighus til deg og meg.
– Målet med sirkbo.no er å utvikle en klimavennlig og sirkulær boligserie. Nå står vi foran et pilotprosjekt med interesserte boligbyggere, sier Marit Haugen, partner i Haugen/Zohar Arkitekter.
DIP-prosjektet ble gjennomført i samarbeid med Omtre. Målet var å prosjektere en helsirkulær bolig for det norske ferdighusmarkedet.
– DIP-midlene ga oss spillerom til å sette av betydelig tid til forskning og utvikling. Slik fikk vi en solid utviklingsfase hvor vi kategoriserte ombrukbarhet for forskjellige bygningskomponenter. Dette ble viktig for veien videre, sier Haugen.
Kvist Solutions: Suksess med forenklet miljøsertifisering
Hvorfor må miljøsertifisering være komplisert og kostbart? Tilbake i 2020 mottok Kvist Solutions 219 000 kroner i DIP-støtte for å utvikle en digital plattform for strømlinjeformet miljøsertifisering. Resultatet, den skybaserte Kvist-plattformen, vekker oppsikt i bygg- og eiendomsbransjen.
– Vi har hatt stor suksess i Norge, med over 140 prosjekter de siste årene. Nå er plattformen init også på vei inn i det svenske markedet takket være kunder som NCC, en av Nordens største entreprenører, sier Fabian Utigard, medgründer og daglig leder i Kvist Solutions.
Oppstartsselskapet landet tidlig pilotkunder som NCC, Veidekke, Skanska, AF Gruppen og OBOS, og dette gjorde at de fikk brukertestet plattformen underveis i prosjektet. DIP-støtten gjorde også at Kvist Solutions kunne ansette en designer samt koble på Nice Design.
– Vi tjente mye på å inkludere kunden og brukeren i produktutviklingen tidlig i prosjektet. Takket være DIP-midlene kunne vi hente inn eksperter for å veilede oss i riktig retning og vise oss hvordan vi kan jobbe med å kontinuerlig forbedre produktet vårt så effektivt som mulig, sier Utigard.
I 2023 ble init hedret med DOGA-merket for design og arkitektur.
Sirkulær Ressurssentral: I gang med ombruk på Økern
Tilbake i 2021 mottok Pådriv Oslo 500 000 kroner i DIP-støtte for å satse på ombruk i byggebransjen. I fjor lanserte de Sirkulær Ressurssental i et 4500 kvadratmeter stort telt på Økern i Oslo.
– Et brukersentrisk perspektiv er helt nødvendig for at vi skal lykkes. DIP-støtten ga oss muligheten til å bruke designmetodikk for å utvikle og brukerteste en sirkulær forretningsmodell for Sirkulær Ressurssentral, sier Håkon Iversen, gründer og sosial innovatør i Pådriv Oslo.
Verdens byer eser ut i takt med befolkningsøkning og mer sentralisering. Pådriv Oslo mener nøkkelen til bærekraftig vekst ligger i ombruk. Med støtte fra DIP har de sammen med ombruksspesialisten Resirqel, Siri Warren Studios og Klimaantropologen utforsket og testet ut en sirkulær forretningsmodell. Resultatet er en ressurssentral som tilbyr både kunnskap og ombruksvarer til byggebransjen.
– Nå har vi fått på plass en sirkulær forretningsmodell for Sirkulær Ressurssentral, både som tekstlig beskrivelse og visuell fremstilling. Modellen tar utgangspunkt i behovene til aktørene i verdikjeden, og balanserer disse med nasjonale og kommunale klimamål samt lokale mål for sosial bærekraft i bydelene rundt Økern, der vi er lokalisert, sier Iversen.
Han nøler ikke med å anbefale DIP til andre aktører både innen bygg og anlegg og miljø og bærekraft.
– Hvis du skal utvikle nye innovative, brukerorienterte tjenester og forretningsmodeller hvor du ikke har så mye å bygge på fra før, er designdrevet innovasjon en veldig nyttig og verdifull tilnærming. Da slipper du å gjette på hva brukeren eller kunden vil ha, sier Iversen.