Hvert år opplever en tredjedel av nordmenn vannlekkasjer i hjemmet, noe som kan føre til store materielle ødeleggelser og økonomiske belastninger. For mange betyr dette at de må flytte ut av hjemmet i lengre perioder mens reparasjonene pågår – en ubehagelig, dyr og stressende situasjon.
1 av 3 har opplevd vannskade
I en landsdekkende undersøkelse, utført av Respons Analyse på vegne av Fremtind, svarer hele 68 prosent – tilsvarende 2,9 millioner nordmenn – at de vanligvis ikke skrur av hovedkranen før de reiser bort. Samtidig rapporterer 31 prosent at de har opplevd vannskade på boligen eller hytta.
– Har du først opplevd en vannlekkasje eller oversvømmelse i hjemmet ditt, vet du hvor ødeleggende og kostbart det kan være å reparere skadene. Vi tror at flere vannskader kunne vært unngått med bedre forberedelser, og derfor lanserer vi i samarbeid med Waterguard og Abra Vannsikringsdagen 1. november. På denne dagen oppfordrer vi boligeiere til å gjøre noen viktige, men enkle grep for å forhindre vannskader, sier Therese Hofstad
Waterguard har vært på markedet i mer enn 30 år, og leverer smart lekkasjesikring av høyeste kvalitet. Fra lekkasjesikring ble et krav tilbake i 2010, har Waterguard vært en avgjørende bidragsyter og forebygget vannskader i tusenvis av hjem. Produktet utvikles og produseres i Norge.
- Sjekk hovedstoppekranen, og steng den når du skal bort. Vannstoppere som er koblet til en app, slik som Waterguard til Abralife-appen, gjør det enkelt å stenge vannet med et tastetrykk.
- Sørg for å ha en vannstopper, og test at den fungerer.
- Unngå frosne vannrør: Hold temperaturen over frysepunktet, og steng utekranen før vinteren. Med vannsensorer sammen med Waterguard vannstopper, blir du varslet når temperaturen synker under et satt nivå. Vannstopperen vil automatisk stenge vannet.