Pointmedia tilbyr visualiseringsløsninger til ulike deler av bygg-, anlegg- og eiendomsbransjen.
– Vi arrangerer blant annet seminarer om virtual reality som salgsverktøy. Det er veldig enkelt å bruke til boligvisning, der kundene kan se en bolig som ikke er bygget enda. VR- briller blir også brukt mye av arkitekter i forhold til å gå på befaringer. Man kan teste ut tegningene, og «gå» rundt og se hvordan bygget blir. Du får en mye bedre romforståelse med VR-briller enn hvis du bare har BIM-tegningene på en skjerm. Så det er absolutt et nyttig verktøy, sier daglig leder Jo Jørgen Stordal.
I utgangspunktet kommer kundene til Pointmedia for å bruke brillene der.
– Arkitektene sender oss tegninger som vi konverterer til VR-format. Vår jobb er å konvertere og gjøre det VR-vennlig. Men det kan bli mer vanlig at kontorene har utstyret hos seg, og at vi drifter det fra vårt kontor, sier han og legger til at tilbudet er under stadig utvikling.
I tillegg til å se det som allerede er lagt inn i systemet, kan brukerne påvirke det de ser i VR-brillene.
– De gir like store muligheter som en vanlig datamaskin, sier han.
Brillene lurer deg
Mens VR-brillen lukker inne syn og hørsel i en god simulator, og lurer hjernen til å tro at man er på et annet sted, leser augmented reality-brillene (AR) omgivelsene samtidig som de projiserer inn nye objekter.
– Du kan for eksempel sitte på kontoret ditt og få opp bildet av en vannpumpe. Brillene lurer deg til å tro at den er til stede i rommet, og man kan gå rundt hologrammet. Det kan være flere med briller som ser det samme, og brillene snakker sammen, forteller han.
Man kan også laste opp plantegninger til brillene.
– Du kan stå i et tomt rom og hente inn tegninger for å se hvordan det skal se ut til slutt. Eller du kan hente inn tegninger av rørganger og se gjennom veggen hvor de skal ligge. Det gjør det veldig mye enklere for håndverkere å finne frem.
Blir et vanlig arbeidsverktøy om få år
Akkurat nå blir AR mest brukt innen offshore og olje/gass.
– Men når de store i byggebransjen begynner å jobbe med det, kommer det for fullt.
Stordal har inntrykk av at bransjen generelt er på gli når det gjelder å ta i bruk den nye teknologien.
– Men utfordringen ligger i å få folk over på nye verktøy. Derfor må vi utvikle så brukervennlige og tydelige verktøy at de ansatte ønsker å bruke dem. Lager vi dårlige løsninger, blir de ikke brukt.
Bygg- og anleggsbransjen er en viktig kundegruppe, men Stordal mener digital eyewear blir mer og mer vanlig også på andre områder.
– Det vil bli et vanlig arbeidsverktøy om få år, og en viktig del av arbeidslivet. Men hvilke former det har om fem år, er vanskelig å si. Hardwaren blir i hvert fall lettere, enklere og bedre, sier Stordal som spår en ny «smarttelefonrevolusjon» - denne gangen med Digital eyewear.