Flere aktører som jobber med digitalisering av byggnæringen stiller ut sine tjenester og produkter på Digital Arena under Bygg Reis Deg 18-21. oktober på Norges Varemesse, Lillestrøm. Standene og seminarene som omfatter de nye teknologiene er populære blant besøkende.
Virtuell virkelighet er omtalt som et av de mest kostnadseffektive verktøyene i digitaliseringsprosessen. Collaprime demonstrerer dette på sin stand i Digital Arena, hvor besøkende både kan prøve 3D-briller for å visualisere forskjellige typer bygg, og se hvordan 3D-printing fungerer. 18. oktober hadde de besøk av H.K.H. Kronprins Haakon, som tilbragte mer tid på standen enn planlagt, sier Ari Puuskari som er salgsdirektør i bedriften.
- Vi ønsker å gi kundene våre muligheten til å se hvordan bygningene de ønsker å konstruere vil se ut, før de i det hele tatt er bygget. Om en rullestolbruker får på seg 3D-brillene og blir vist rundt i et virtuelt kjøpesenter vil vedkomne kunne si mye om funksjonaliteten til bygget i forhold til fremkommelighet, og dermed spare mye tid og kostnader ved å finne ut hva som fungerer før man bygger, utdyper Puuskari.
Temadager
De ulike temadagene i Digital Arena byr på relevante seminarer. Lars Christian Christensen snakket om smarte bygg, digitalisering av eksisterende bygg og sensorer på seminaret Eiendom - smarte byggverk, og viste eksempler på at norske bedrifter begynner å ta i bruk de nye mulighetene som tingenes internett og sensorikk.
- Med sensorer i byggene vil det være mulig å kontrollere det vi ikke hadde kontroll på tidligere og dermed redusere risiko, sier Christensen.
Besøkende får også tilgang til buildingSMARTs ekspertise i en egen helpdesk og hjelp til å velge BIM og andre digitale verktøy. Ved å benytte åpenBIM som transaksjonsformat for alle de ulike programmene, formatene og plattformene sikrer man seg en konsistent, helhetlig og nøyaktig digital modell som utvikler seg gjennom alle faser av byggingen. En modell som kan leses av alle, og som alle involverte aktører kan berike og høste informasjon fra, på tvers av faser og fagbarrierer.
- Det har vært mange besøkende på standen vår hittil. De fleste kommer med spesifikke spørsmål om hvordan de kan tilpasse digitaliseringen til deres egne behov og egen bedrift. Vi merker også interesse fra de unge, fremtidens byggenæring, og det er veldig spennende, sier Morten Iversen i BuildingSMART.