Tirsdag arrangerte COWI et BIM-kurs for NTNU-studenter, med hovedvekt på studenter innenfor konstruksjonsfag.
I spissen for kurset stod noen av COWI fremste BIM-eksperter, Hilde Stakvik Eide og Ingrid Alvsåker. Eide er blant annet en del av teamet bak Stavanger Universitetssykehus, som også vant prisen for verdens beste digitale byggeprosjekt i november. Alvsåker er senioringeniør og BIM-strateg med lang erfaring i utvikling av COWIs digitale prosjektering.
Selv om de fleste studentene til stede var 4. og 5.årsstudenter, hadde ikke alle jobbet praktisk i BIM før. Stakvik Eide, som selv ble ferdig på NTNU for 5.5 år siden, kjenner seg igjen i studentene.
– Nå har det heldigvis kommet noen kurs man kan ta som tilleggsfag, men det er fortsatt et stykke mellom det studentene lærer på skolen og måten vi jobber på i ekte prosjekter. Målet med dette kurset er at deltakerne får praktisk erfaring med Revit og en liten forsmak på hvordan det er å bli kastet ut i et prosjekt.
Hun håper at studentene gikk ut fra seminaret med litt inspirasjon og mestringsfølelse.
– Selv om ikke alle kommer til å jobbe som BIM-strateger eller digitale koordinatorer i prosjekter, så er det viktig å ha et bilde av hvordan dette fungerer i praksis. I tillegg håper jeg jo at noen synes det virker gøy å jobbe slik vi gjør og blir inspirert til å utforske dette aspektet av yrket vårt mer. I tillegg bidrar økt kunnskap om digitalisering i praksis til å gi studenter et mer realistisk bilde av hvordan yrket de har valgt egentlig ser ut. De færreste av de nyutdannede kommer jo til å jobbe papirbasert ute i arbeidslivet, forteller Eide.
Kveldsseminaret ble arrangert tirsdag 26. mars i samarbeid med linjeforeningen H.M.Aarhønen, som er bygglinjens linjeforening på NTNU.
Først fikk studentene en introduksjon til digitalisering i praksis – om hvordan BIM har gått fra å være et visualiseringsverktøy til å endre måten byggenæringen samarbeider og bygger på. Her fikk studentene en overbygning til hva BIM er og gav et innblikk i hvordan COWI jobber i prosjekter i det daglige.
Dernest fikk de en praktisk gjennomgang av Revit med Stakvik Eide hvor hun viste hvordan man jobber i en fagmodell. I en eksisterende Revit-modell, fikk studentene selv prøve seg på navigering, funksjoner, grensesnitt mot andre fag, samt å hente ut informasjon fra modellen før de eksporterte den til IFC og tegninger til PDF.