– En lift som står parkert i påvente av at du skal bruke den, er dårlig butikk. Det å leie noe du ikke bruker, kan være en stor ekstrakostnad. Ved å ha Cramo tilstede på byggeplassen, eliminerer vi dødtiden på leieutstyr, sier innkjøpssjef Marius Winger i AF Byggfornyelse.
Vil hente ut fellesgevinster
Utbygger Oslo S Utvikling og AF Gruppen er sammen med samarbeidspartnere som Cramo på jakt etter nye måter å forbedre produktiviteten. Gjennom tettere samarbeid er målet å bryte opp i det tradisjonelle kunde-leverandørforholdet.
– Vi håndterer samarbeidet som om vi hadde eid Cramo. Målet er å se hvilke fellesgevinster vi kan hente ut av å øke effektiviteten på byggeplassen, sier Winger.
Utstyr tilgjengelig på byggeplassen
Winger har stor tro på at samarbeidet med Cramo på byggeplassen i Bjørvika vil gi gode resultater i årene som kommer.
– Cramo har faglig innsikt og kan stille spørsmålene som gjør at alt utstyr til enhver tid er riktig. Cramo har også en del utstyr på lager her slik at vi kan hente ut og levere tilbake en drill på byggeplass. Vi unngår transport, tilgjengeligheten er større og det tar kortere tid fra du trenger utstyr til du får. Cramo er også ansvarlig for at utstyret transporteres vekk når vi er ferdig med det, forteller Winger.
Slipper dyre hasteleveranser
Salgs og markedsdirektør Thomas Astrup hos Cramo har stor tro på at økt tilstedeværelse på byggeplassen og tettere samarbeid med AF Gruppen vil gi økt produktivitet og gode resultater for begge parter.
– Vi har større åpenhet med hverandre, begynner planleggingen tidligere og har sammen tatt i bruk nye digitale planleggingsverktøy. Det fører til at vi kan sikre at vi bruker korrekt utstyr til riktig jobb, prosjektet leier ikke mer utstyr enn det trenger og vi får bestilt riktig utstyr i god tid slik at vi slipper dyre hasteleveranser, sier Astrup.