Det ble mye snakk om hjemflagging, bærekraft og det grønne skiftet da Hunton offisielt skulle invie sin nye fabrikk på Skjerven Industripark utenfor Gjøvik tirsdag. Naturlig nok, for sjelden har man vel sett en mer miljøvennlig industriproduksjon innviet enn nettopp her:
Byggeløsninger
Hunton er en ledende leverandør av bærekraftige byggeløsninger, og har de siste årene hatt et ønske om å flytte produksjonen av isolasjonsproduktet NativoâTrefiberisolasjon hjem til Norge. Fra 12 mars kan nå selskapet tilby helnorsk isolasjon til det nordiske markedet.
– Hunton øker produksjonen, forbedrer teknologien og effektiviteten. Dere viser at det både er mulig og lønnsomt å velge Norge som produksjonssted. At produksjonen hentes hjem igjen betyr også at den totalt sett blir mer miljøvennlig. Fornybar kraft og kortreist råstoff gir grønnere produksjon, sa statsminister Erna Solberg i sin tale under åpningen.
– Slik som Gjøvik kommune legger forholdene til rette, er Innlandet et utmerket sted å drive industri. Her er rammevilkårene gode for å produsere førsteklasses norske produkter, for et stadig mer krevende nordisk marked, sier administrerende direktør og hovedeier i Hunton, Arne Jebsen.
Det var stort oppmøte av folk som gjerne ville ta fabrikken nærmere i øyesyn, for dette er en markering av en fabrikk som representerer både hjemflagging, miljøvennlig produksjon og kanskje til og med det grønne skiftet.
Fabrikk bygget med Hunton-produkter
Høsten 2016 startet byggingen av det 3200 kvadratmeter store produksjonsanlegget i Skjerven industripark på Gjøvik. I bygget er det brukt materialer som massivtre og trefiberisolasjon. Åpningen av den norske fabrikken i dag, er en viktig milepæl i Huntons 130 år lange historie med stor betydning for norsk eksportindustri og lokal verdiskapning i Innlandet.
– Som bedriftseier har man et stort ansvar, ikke bare for våre ansatte, våre naboer, kunder og leverandører, men også for fremtidige generasjoner. Miljø- og klimautfordringene tar vi meget alvorlig i Hunton, samtidig som vi skal tjene penger, sier Frederik W. Mowinckel.
Selve produksjonsanlegget har en kapasitet på opptil 40 000 tonn kortreist trefiberisolasjon i året, både i form av isolasjonsmatter og blåseisolasjon. Det langsiktige målet er å nå en omsetning på 250-300 millioner kroner per år ved full kapasitet.
– Regjeringens politikk er å legge til rette for økt konkurransekraft, for verdiskaping og innovasjon. Slik at det kan utvikles bærekraftige og miljøvennlige produkter og løsninger. Men det er industrien som skaper verdiene og arbeidsplassene, sa statsministeren i talen.
Kortreist og naturlig isolasjon
Nå som all produksjon av Nativo Trefiberisolasjon er flyttet hjem til Gjøvik, har isolasjonen fått Huntons eget kvalitetsmerke «Norwegian made». Dette er en bekreftelse på at isolasjonen er fremstilt av treflis fra norske skoger – en fornybar, kortreist og bærekraftig råvare. Isolasjonen bidrar dermed ikke bare til et godt inneklima, men også til et lavere CO2-fotavtrykk.
– Hunton har gjennom imponerende 130 år vist kreativitet og pågangsmot, de har alltid videreutviklet seg og kommet med nye produkter. Det viser at for den som ser og som tør å satse, fins det alltid industrielle muligheter, sa Erna Solberg i sin tale under åpningen og gratulerte Hunton og Gjøvikregionen med den nye fabrikken.
Om Hunton
Hunton er en av Nordens ledende produsenter av trefiberbaserte produkter til bygg- og anleggsbransjen. Selskapets miljøvennlige løsninger gjør det enkelt for kundene å innfri byggetekniske krav og er bra for klimaet. Hunton ble stiftet i 1889. Primærmarkedet er Norden. Hunton har i dag 120 ansatte i fire land med produksjon på Gjøvik og i Olsfors i Sverige, samt salgsavdelinger i Asker, Malmø og Turku. Selskapet hadde i 2018 en omsetning på 461 mill. kroner.