– Jeg har jobbet som servicemekaniker. Når du først kommer til en byggeplass, vet du ikke nødvendigvis hvem du skal kontakte. Da må du først lete etter den personen som har myndighet til å registrere deg inn på stedet. I tillegg blir det krevet mange steder at du har fått ulike former for forhåndsgodkjennelse. Det er også mange som krever at du underskriver ulike HMS-dokumenter før du slipper til.
– Mange ganger har jeg sittet en time og ventet på at ting skal ordne seg, mye lenger tid enn hva det egentlig skulle gjort. Der startet vår forretning. Ting skal gå fortere, og mer av seg selv, forteller administrerende direktør og medgründer Nicholas Storholm i Naeva.
Gøy med «gamification»
HMS-spillet er et pilotprosjekt Naeva gjør for Statsbygg og Åsane byggmesterforening. Prosjektet startet før jul i fjor, og skal være ferdig før årsslutt. Målet er at ansatte skal få en kursopplæring i sikkerhet på byggeplassen. Og det skal være gøy å lære.
– Vi ble bedt om å lage noe som gjør brukerne mer engasjert i opplæringen på en byggeplass. Naeva fikk fritt spillerom. Våre samarbeidspartnere bad oss se om det var mulig å lage et bedre system for opplæring. Det var i bunn og grunn hele ønsket. Ut fra min egen erfaring, er gaming en vei å gå. Jeg har selv spilt veldig mye, og jeg lærte veldig mye av det. Derav ideen om å lage en HMS-opplæring på «gamification»: At opplæringen kommer gjennom å spille.
– Dette er en interaktiv opplæring, som fungerer slik at du kan gå fritt rundt på byggeplassen. Der møter du på ulike situasjoner, som blir regnet som HMS-relaterte. Som spiller er det din jobb å identifisere disse hendelsene, og å velge riktig tiltak for å forebygge eller avverge skade. Disse hendelsene er en god blanding av innspill og ønsker fra våre samarbeidspartnere, samt ting jeg selv har opplevet på byggeplasser. Vi har med alt fra løft til bruk av verktøy, og målet er å ha et spill som dekker over alle de emner som er ønsket på en gitt byggeplass.
– Vi kjører en pilot ute på Toppe i Åsane. Byggherre er Statsbygg. Det er folk der ute på byggplassen som nå tester ut spillet, som fortsatt er under utvikling. Når vi er kommet så langt at vi er fornøyd med første versjon – som for oss betyr at arbeiderne selv mener at de har fått et funksjonelt spill med en nytteverdi – da skal vi starte markedsføringen.
Går folk rundt på byggeplassen og spiller spill i arbeidstiden?
– Nei. Spillet er en del av innsjekken til byggeplassen. Prosjektet er tilgjengelig på to nettbrett som befinner seg på brakka. På sikt skal ansatte kunne laste ned spillet som en app på en hvilken som helst mobil, før de ankommer byggeplassen. Spillet er jo i bunn og grunn et opplæringskurs, så sånn sett bør det kunne spilles i arbeidstiden.
– Vi får veldig mange konstruktive tilbakemeldinger. Vi har testet det i mindre enn et år ennå, men det begynner å bli veldig solid og bra allerede.
En lite digitalisert bransje
– Byggebransjen er en lite digitalisert bransje per dags dato. For meg er det en unik mulighet. Det gir meg mulighet til å bidra med noe positivt. Er jeg servicemekaniker, ønsker ikke jeg å foholde meg til systemer hele tiden. Jeg vil heller at det ligger i bakhånd, og at de er så automatiserte at de kun gir beskjed om noe ikke stemmer.
– Det finnes mange måter å bedrive opplæring på, inkludert virtual (VR) og augmented (AR) reality. Vi begynner derfor med dette spillet, og så ser vi hvordan dette blir mottatt. Videre utvikling vil bli basert på de tilbakemeldingene vi får.
Ser et stort marked
– Markedspotensialt er stort. Dette spillet kan brukes også i andre næringer, både her og i utlandet. Vi ser at konseptet fungerer. Vi kan se at de ansatte lærer inne i spillet. Når vi er ferdige med pilotprosjektet, skal vi legge frem rapporter på hvilken effekt spillet har hatt. Da kan vi også vurdere spill for en annen næring, eller et annet arbeidsfelt.
– Vi leter alltid etter flinke folk. I dag er vi vel 12 – 13 personer som jobber aktiv i bedriften. To nye er nettopp kommet inn.