– Det norske teknologiselskapet Unloc har utviklet en løsning som gjør det like enkelt å dele en nøkkel som det er å sende en tekstmelding. Med kun et par tastetrykk kan du slippe inn blomsterbudet, vaskehjelpen eller en fra husholdningen som har glemt nøkkelen på jobben. Enkelt, sikkert og effektivt, mener medgründer og administerende direktør Kris Riise.
Hos Unloc regner de den digitale nøkkelen som noe naturlig i dagens digitaliserte samfunn.
– Ny teknologi bidrar til smarte løsninger og enklere liv. Men fortsatt står vi utenfor inngangsdøren og lurer på hvor det har blitt av nøkkelen. Eller vi tilbringer en hel dag hjemme, mens vi venter på en leveranse som aldri kommer. Det er på høy tid å digitalisere nøklene. Vi ønsker å skape mer frihet, slik at folk kan bruke tiden sin på det som virkelig betyr noe, sier Riise.
Låser opp for de som leverer
Digitale nøkler varsler med andre ord ikke bare slutten på fysiske nøkkelknipper, men effektiviserer også distribusjon av varer og tjenester som beboerne bestiller hjem til seg selv. Disse nøklene kan deles ut i et begrenset tidsrom av den som ønsker eller trenger det, til de som har behov for å komme inn i oppgangen. Døren kan åpnes med mobiltelefonen, i stedet for at fysiske nøkkelkopier blir delt ut – eller at noen må vente på at andre dukker opp.
Det er kun den som er personlig invitert som får adgang, ifølge OBOS. Det kan være hjemmetjenesten, avisbudet, matleverandøren eller andre vi stoler på.
– Vi har funnet en spennende samarbeidspartner i Unloc, og sammen skal vi låse opp og åpne for markedets beste løsninger for digitale nøkler.
Satser på ny teknologi
Hos OBOS deler de begeistringen for den digitale nøkkelen. Norges største boligbyggelag og boligforvalter har kjøpt seg inn i det norske teknologiselskapet. Nå skal OBOS teste løsningen ut i Oslo-området, før samvirkeforetaket eventuelt ruller Unlocs løsning ut til flere av sine drøyt 450.000 medlemmer.
– OBOS jobber kontinuerlig for å forstå hvordan teknologi kan gi reell og vedvarende verdi til kundene. Ny teknologi åpner store muligheter for bedre og enklere tjenester innen en rekke områder som adkomst, logistikk, energistyring, helse og velferd, sier konsernsjef i OBOS, Daniel Kjørberg Siraj.
Prosjektet er i tråd med OBOS’ strategi om å tilby attraktive løsninger og tjenester til boligselskaper og beboere, mener konsernsjefen. Digitale nøkler vil lette hverdagen til beboere og styremedlemmer når det gjelder nøkkelhåndtering og låseadministrasjon, heter det i pressemeldingen.
Siden sommeren 2018 er de to gründerne i Unloc blitt til et team på ti ansatte. Ledelsen jakter på flere hoder, blant annet designere, programmerere og forretningsutviklere. Målet er å bli nærmere tyve ansatte i løpet av inneværende år.
– Samarbeidet med OBOS er utrolig verdifullt for det nystartede teknologiselskapet Unloc. Vi har et felles oppdrag om å gjøre hverdagen enklere for alle med en inngangsdør. Nå skal vi revolusjonere hvordan verdens nøkler deles og brukes.
Ta sikkerhet på alvor
Det vil i første omgang ikke være mulig å bruke de digitale nøklene på inngangsdørene til hver enkelt leilighet. Løsningen vil kun gjelde døren til oppgangene, men OBOS og Unloc jobber også med løsninger for leilighetsdører. Den digitale nøkkelen blir derfor i første omgang et supplement, og det vil fortsatt være mulig å benytte de gamle nøklene.
Men hva sier Unloc til leietakere som frykter hacking, eller til de som frykter at de mister mobilen, eller at strømmen går?
– All ny teknologi møter skepsis, og det begrenser hvor raskt løsninger blir tatt i bruk av folk flest. Det er forståelig. Ingen ønsker seg utrygge og usikre løsninger, særlig når det angår inngangsdøren til hjemmet vårt. Det er jo mer eller mindre terskelen mellom vår private verden og det vi har rundt oss.
– Effektive løsninger som dette skal aldri gå på bekostning av sikkerhet. Det er et ansvar vi tar på stort alvor, som utviklere og leverandører – og ikke minst som familiemennesker med egne hjem, sier Riise.