Foto: RIF
Thor Lynneberg
Publisert: 22.11.2019 

– Alle prosesser kan digitaliseres


Rådgivere kan levere mer og bedre til sine kunder via digitalisering av bygg og anlegg. Men det krever at alle aktører i næringen deltar i moderniseringen, mener rådgiverne.

– Den største fordelen med digitalisering er at rådgiverbransjen kan øke sin verdiskaping til kunde. For digitalisering handler om flere ting. Det ene er effektivisering av dagens prosesser. Ved hjelp av digitale verktøy kan vi gjøre ting både raskere og bedre. Digitalisering gir oss mulighet til å håndtere større kompleksitet, gir større transparens og mulighet til å se helheten. Dermed kan vil se forbedringsmuligheter og de kompliserte grensesnittene bedre, mener administrerende direktør Liv Kari Skudal Hansteen i Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF).

RIF er en bransjeorganisasjon for rådgivende ingeniørbedrifter i Norge, stiftet i 1919 som Tekniske Konsulenters Forening. Foreningen har flere enn 200 medlemsbedrifter og er med det en interesseorganisasjon for flere enn 10.000 ansatte i næringen.

– Digitalisering handler om nye forretningsmuligheter. Både innen nye og bedre tjenester, produkter og nye kunder, men også med tanke på hvordan vi rådgivere selger dette. Vi kan med andre ord bistå eksisterende og nye kunder på andre områder enn det vi gjør i dag. Bruken av digitale verktøy bidrar dessuten positivt til større rekrutteringskraft for rådgiverbransjen – spesielt i kampen om de unge på arbeidsmarkedet.

Enklere med digitale tvillinger

– Digitalisering fremmer også integrerte byggeprosesser. Alle parter kan delta mer aktivt i utviklingen, oppføringen og driften av bygget eller anlegget. Dette er positivt for planleggere, arkitekter, rådgivere, entreprenører, byggherre og brukere eller driftsorganisasjon. Gjennom gode og felles digitale verktøy og modeller blir bygg og anlegg optimalisert gjennom god visualisering, oppfølging og kontroll, samt bruk av digitale modeller i driften av bygget eller anlegget. Et eksempel på dette er optimalisering av miljøriktige bygg, der vi må ha full kontroll på integrerte tekniske anlegg, materialbruk, logistikk i byggefasen og drift av bygget. Dette blir vesentlig enklere gjennom bruk av digitale tvillinger.

– Rådgiverbransjens produksjon har i hovedsak vært digitalisert helt siden 1990-tallet. Det som nå skjer er at prosjektering, utførelse og drift integreres med felles digital informasjonshåndtering hos øvrige aktører. Da får vi ut mer av gevinsten av digitaliseringsprosessen – som altså har foregått i mange år.

«Alt» kan digitaliseres, men alle må med

– Alle prosesser som ikke er digitale, kan digitaliseres. Om det gjøres, er avhengig av om det gir økt verdiskaping. I de aller fleste områder blir dette gjort. Derfor ser vi en oppblomstring av nye løsninger og metoder som BIM, parametrisk design, kunstig intelligens, sensorer, virtual reality (VR) og augmented reality (AR). Når det gjelder å endre forretningsmodeller, oppleves nok det som mer krevende, men blir like viktig når bransjens verdiskapingen øker, mener Skudal Hansteen.

– RIF- firmaene er på offensiven når det gjelder digitalisering. Gjennomsnittsalderen er lav og det er høy digital kompetanse blant de ansatte. Over to tredjedeler av de ansatte i våre medlemsbedrifter har mastergrad i tekniske fag, og dette betyr i praksis at de er svært gode til å tilegne seg kunnskap. Et eksempel på den tekniske utviklingen er bruken av parametrisk design hos rådgiverne – der vi gjennom programmering kan automatisere deler av modelleringen og lage enda mer avanserte byggverk, eller gjøre store endringer i modellene med liten innsats.

– Det er også gledelig å registrere at de aller fleste aktørene i det norske BAE- næringen er «på» når det gjelder digitalisering. Skal vi få til gevinster ved digitalisere, er det nemlig viktig at alle er med og at ting standardiseres.

Ser en modernisering i næringen

En myte om byggenæringen er at aktørene er konservative, og ikke alltid like flinke til å se muligheter i nye metoder eller teknologi. Hvilke konsekvenser får eventuelle sprik mellom rådgivere og de som mottar råd og konsulenthjelp?

– Da kan det lett bli dobbeltarbeid, ved at oppdragivere vil ha både digitale modeller og tradisjonelle tegninger. Heldigvis ser vi en bedring her. De fleste aktørene ser verdien av heldigitale prosesser. Det er imidlertid viktig med god dialog i en anskaffelsesfase, slik at partene får avstemt forventninger og reelt behov for digitale modeller i prosjektet.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring