Det er blitt et bygg med 121 leiligheter og et spennende areal på 85 m2 med næringsdrift, som vil ta vare på den gamle bystrukturen, slik at sentrum fortsatt vil ha preg av den spennende blandingen av næringsliv og boliger som hamarbefolkningen er vant til, og er så glad i. Det har også skapt en voldsom interesse hos kjøperne, som nærmest har stått i kø for å sikre seg sentrumsleilighetene. At det også har vært en debatt om høyden på byggene er neppe overraskende, men det er blitt mer og mer vanlig at man tyr til å bygge noe mer i høyden, siden byggherren naturlig nok er nødt til å skape løsninger som kan være regningssvarende – også i de dyrtider vi nå er på full fart inn i.
Noe for alle
Det som kanskje er mest iøynefallende ved prosjektet, er den store bredden i tilbud man har fått til. Det starter allerede med størrelsene: Her finner man leiligheter med alt fra 34 til 130 kvadratmeter, altså fra ett-roms til 4-roms boligkapasitet. Dessuten er det lagt opp til at hele 73 av leilighetene har en dedikert parkeringsplass, så man vet på forhånd om det følger parkeringsplass med boligen eller ikke. På forhånd var det knyttet seg en del spenning til hvordan det ville slå ut at en del leiligheter ikke har dedikert parkeringsplass, men det skulle vise seg å gå helt fint. OBOS, som er byggherre, har ikke merket nevneverdig forskjell i attraktivitet i forhold til om leilighetene har hatt dedikerte parkeringsplasser eller ikke.
Det var i 2017 man fikk på plass reguleringssaken, og OBOS sammen med Betonmast Innlandet kunne sette i gang utviklingen av eiendommen. Det har imidlertid gått mer enn vanlig greit unna, og OBOS sin prosjektansvarlige, Dag Byrøysgard, berømmer samarbeidspartner Betonmast, for et betydelig bidrag til at det faktisk har gått slik. Det tok kort tid fra byggesaken var ferdig behandlet og til det første byggetrinnet ble lagt ut for salg i 2019. Det gikk så raskt unna at man slapp byggetrinn 2 ganske raskt etterpå, og kunne sette i gang byggingen av 73 leiligheter. På forsommeren 2020 var det klart for å kjøre i gang salgstrinn 3 og 4 også, så i løpet av 2023 vil de sist ankomne boligkjøperne kunne flytte inn, forteller han.
Urban stil
– Dette blir en tradisjonell, urban boligform som mange setter pris på, det har vi merket på interessen hele veien. Og siden vi har kunnet tilby en stor bredde av leiligheter, og det er blitt noe for enhver smak, har vi sett at leilighetene raskt blir solgt unna. Det er tydelig at folk liker den urbane stilen med gatestruktur, og nærhet til byens mange tilbud virker tiltrekkende på svært mange, forteller en fornøyd OBOS-representant.
Samarbeids- og prosjektpartner er Betonmast Innlandet, prosjektleder Dan Chr. Valum, må innrømme at bygget er en litt «fremmed fugl» på Hamar. Det er ikke det at hverken utseende eller grunnforhold har vært spesielt utfordrende. Men når man skal bygge med en hovedtransportåre på den ene siden og en fylkesvei på den andre siden der bussene går, blir det små muligheter for å laste byggematerialer, verktøy og andre nødvendigheter. Dermed er det de 60 meterne med kommunal vei som har måttet løse det hele, og det er litt uvant, må han medgi. I prosjektet har man hatt noe slikt som 180 bad som skulle bygges, og da er det ikke akkurat et vanlig prosjekt, sier han med ettertrykk.
Men utfordringene for entreprenøren er ikke noe som kan merkes i det ferdige produktet, og selv om logistikken har vært knallhard, i og med at man i perioder har hatt råbygg en plass, innbygging en annen og ferdigstilling av en tredje, har det vært mye folk inne i bildet i perioder.
– Når de som kjøper leilighetene er superfornøyd, og det er bare god-ord å hente fra byggherren, er det likevel trivelige hverdager. Utfordringene blir fort glemt, for det er resultatene som teller, sier han.
Høydediskusjon
Arkitekt Tore Bergh fra StudioNSW, har hatt oppdraget med å skape det visuelle uttrykket og ikke minst legge opp til de tekniske løsningene i dette bygget, og tilpasse ønsker og begrensninger på Hamar. Det er ingen tvil om at det har satt både fantasi og praktisk sans på prøve. I utgangspunktet har man nemlig ikke hatt høyere hus på Hamar enn 4 + 1, så når det kommer et prosjekt hvor det legges opp til hele 9 etasjer, skapte det ganske store diskusjoner til å begynne med. Men arkitekten har visst å utnytte dynamikken i bysentrumet og ikke minst allerede eksisterende torg. Dermed har det blitt en løsning med stigende høyder mot byens sentrale torg, og «trappetrinn» nedover mot del lille torget i den andre enden av kvartalet. En løsning som har skapt balanse i miljøet og langt mindre debatt i lokalsamfunnet. Kotehøyder og debatten om sikt skaper ofte debatt lokalt, og når man bygger høyere enn vanlig, skal man ikke lete lenge etter kritiske røster. Mange vil mene at det er en pussig debatt, siden New York’s skyline jo er en av de mest berømte i verden, så det er neppe høyden i seg selv som vil være utslagsgivende. Men med en historikk på 4 + 1 er det ingen tvil om at Hamar med dette bygget har fått en «facelift», og kanskje til og med en attraksjon som kommer i tillegg til «Vikingeskipet» og andre spennende steder å besøke når man er på de kanter?
De svalgangene som er laget inn mot gården har bidratt til å skape en følelse av tradisjon og historie, samtidig som man har fått en moderne og spennende arkitektur som glir vakkert inn i bebyggelsen ellers.
Rådgiver fornøyd
Sett fra rådgiverens side har prosjektet vært spennende og normalt utfordrende.
– Vi ønsker å understreke at Norconsult har hatt et godt samarbeide med så vel byggherre som entreprenør. Dette er et prosjekt som vi kan si oss godt fornøyd med, forteller Tom Sagbakken, som er leder for Norconsult i Hamar.
Han er glad for at prosjektet rent generelt har hatt et sterkt fokus på bærekraft, for det er noe som passer Norconsult bra. De har et erklært fokus på at alt de foretar seg skal være vurdert i forhold til bærekraft, det være seg materialvalg, funksjonalitet eller rasjonelt byggeri. Det har skjedd i stort monn i dette prosjektet, og det er vi glade for, slår han fast.
– Det at bygningskroppen varierer en del i høyde, med svalganger etc: Har dette bydd på spesielle utfordringer sett fra rådgivers ståsted?
– Nei, jeg vil ikke si at det har vært spesielt utfordrende, men det krever at man er årvåken, og påpasselig med å kontrollere alle grensesnitt. Det ble jobbet en del med å redusere behovet for stemplinger, derav måtte blant annet platten dekkeneoppdimensjoneres for å tåle mer last.
Generelt fremholder Sagbakken at prosjektet er spennende, urbant og fremtidsrettet. Det føyer seg godt inn i porteføljen deres av lignende prosjekter.
– Men siden dette er et prosjekt som varierer veldig i størrelse på leiligheter, med mange bad, og muligens trange sjakter etc. Har det vært behov for spesialløsninger på det feltet?
– Det er svært sjelden med prosjekter som ikke krever spesielle tilpasninger eller løsninger, men prosjektet har ikke bydd på utfordringer utover det vi normalt håndterer. Et godt prosjekt i så måte, avslutter Tom Sagbakken.