Renate Bogen. Foto: Maxbo
Publisert: 22.02.2024 

Åpnet i tøft marked – nå er hun årets leder

Da varehussjef Renate Bogen åpnet nye Maxbo Holmen i januar i fjor, ble hun møtt med det tøffeste markedet for byggebransjen på flere tiår. – Det var ikke så mange som hadde troen på oss, sier Bogen. I fjor nådde hun budsjettet i november og ble kåret til årets leder i Maxbo.

Etter flere års planlegging ble gamle Maxbo Holmen stengt, og nye og dobbelt så store Holmen åpnet, rett ved E18.

– Etter å ha ventet så lenge så var det en litt spesiell opplevelse. Vi åpnet i det verste året i moderne tid for vår bransje og det var ikke så mange som hadde troen på nye Maxbo Holmen. Samtidig var det veldig skjerpende og motiverende å vite at vi hadde oddsen mot oss, sier varehussjef Renate Bogen.

Nå som ett år har gått, er fasiten klar. Nye Maxbo Holmen nådde budsjettet sitt allerede i november og varehussjef Renate Bogen ble kåret til «årets leder» blant rundt 120 ledere i Maxbo.

– Renate og teamet hennes har gjennomført etableringen av det nye varehuset på en strålende måte, sier Maxbo-sjef Trond Bentestuen.

– Hun er virkelig handlekraftig, serviceinnstilt og målrettet og en rollemodell for alle oss andre. Å nå de resultatene som de har gjort på Holmen er imponerende i en tid som denne, sier Bentestuen.
Renate er opptatt av å dele alle typer seire med alle de som jobber med henne.

– Det går ikke an å bli årets leder uten å ha årets ansatte. Teamet vi har satt sammen på Holmen har gjort en formidabel jobb helt fra første dag. Vi snakker daglig om hva vi kan gjøre for å bli bedre og det er jo egentlig ikke så hokus pokus. Vi må gi så god service at kundene vil komme tilbake. Men alle som har opplevd dårlig service i en butikk vet at det ikke er gitt at dette er noe alle klarer. Derfor driller vi på god service og har jevnlige kurs som gir oss kompetansen til å gi gode råd, sier hun.

Varehussjefen gir også beliggenheten en del av æren for suksessen.

– Det har vist seg at dette er en veldig god beliggenhet, som gjør at Maxbo er både synlig og svært tilgjengelig for mange. Men uten god service er ikke beliggenheten verdt så mye i lengden, sier Renate.

Mens den gamle Holmen-avdelingen hadde svært få proff-kunder har nye Holmen hele 60 prosent av kundene sine blant håndverkere og entreprenører.

– Vi har nå fått en stor trelasthall, vi har ekstra rause åpningstider og vi ligger rett ved motorveien. Det bidrar til at det er lett for proffene å velge oss. Men de kommer ikke tilbake hvis vi ikke gir dem god service og konkurransedyktige priser, sier hun.

Med høye renter og uro i verden, er det ikke så lett å spå rundt fremtiden for byggevarebransjen. Men Renate er positiv.

– Det er stor konkurranse her i Asker og Bærum. Samtidig er det et område under stor utvikling, og det er fortsatt aktivitet og mange prosjekter på gang. Konkurransen gjør oss bedre, og det kommer kundene våre til gode. Vi tar ingen for gitt, og vi skal bare utvikle oss til det bedre. Selv om 2024 kan bli et tøft år, så ser jeg veldig positivt på det, sier varehussjefen.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring