Arkitektur, markedsføring og merkevarebygging
(Illustrasjon: Lund Hagem og Atelier Oslo Deichman Diagonale)

Arkitektur, markedsføring og merkevarebygging

Arkitekter som vil satse internasjonalt må vise frem hva de bringer til markedet. Men få norske arkitekter driver aktiv markedsføring. Og hvordan selger man egentlig arkitektur?

Motta nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring

Som en del av Arkitektur ut i verden-programmet inviterer DOGA og Innovasjon Norge til frokostmøte onsdag 29. november. Velkommen!

Program

Kort informasjon om Arkitektur ut i verdenprogrammet.

Fra Vardø ut i verden. Tormod Amundsen, arkitekt og gründer i arkitektfirmaet Biotope, forteller om hvordan de bruker digitale og sosiale medier for å nå sitt nisjemarked: fuglekikkere og naturinteresserte fra Falklandsøyene til Kina.

Et bilde av Norge. Kristin Stokke Ramstad, daglig leder i Reiulf Ramstad Arkitekter, viser hvordan aktivt arbeid mot internasjonale medier har åpnet mange muligheter for kontoret.

Merkevarebygging og tjenestedesign. Kjell Reenskaug i Bleed har lang erfaring med merkevarebygging og tjenestedesign. Han vil gi et innblikk i designtenkning og i en verktøykasse som kan være nyttige for arkitekter på vei ut i verden

Diskusjon: Arkitekter og markedsføring. De fleste arkitekter holder seg til kjente og ofte faginterne arenaer for å vise frem hva de holder på med: utstillinger, kveldsmøter og fagdager med og for andre arkitekter. Hva er mulighetene i en mer aktiv dialog med publikum, oppdragsgivere og andre involverte?

I panelet

Håkon Matre Aasarød, arkitekt og gründer i Vardehaugen. Håkon var halvparten av Fantastic Norway, og har lang erfaring med å fortelle om arkitektur på mange ulike måter, fra vafler og omreisende dialog til riksdekkende TV-serie.

Gunnar Bøyum, administrerende direktør i Aspelin Ramm. Gunnar savner arkitektene, og lurer på hvorfor ikke flere av dem banker på døra hans med gode ideer. Hva er egentlig så farlig med å tilby egen ekspertise til mulige kunder?

Arrangementet er en del av Arkitektur ut i verden, et skreddersydd program for norske arkitektbedrifter med fokus på eksport og internasjonale markeder.

Programmet er en del av regjeringens satsing på kulturell og kreativ næring og et samarbeid mellom Kulturdepartementet, Innovasjon Norge og DOGA. Målet er å svare på bransjens utfordringer og bidra til økt omsetning og konkurransekraft i utlandet.

GRØNNE TAK/16. november 2018

Grønne tak er på fremmarsj i byene

– Grønne tak er ikke bare en ting, slik mange kanskje ser for seg. Når folk hører dette begrepet, tenker man seg gjerne et tradisjonelt torvtak. Men det er altså mye mer enn som så, og grønne tak er på fremmarsj. I Oslo jobbes det med en egen strategi for slike tak. Les hele saken

ENERGIEFFEKTIVISERING/16. november 2018

Jakter videre på ideer som kan knekke milliardkoden

Enova anslår at det årlige markedet for lønnsomme energitiltak i bygningsmassen er på flere milliarder kroner. Likevel går det for tregt med energieffektiviseringen. Statsforetaket har allerede støttet 8 ulike forretningskonsept som kan få fart på utviklingen med til sammen 6,4 millioner kroner. Nå er en ny konkurranse ute. Les hele saken

Til toppen