God synlighet og sporty snitt

God synlighet og sporty snitt

Synlighet og komfort står sentralt i utviklingen av nytt arbeidstøy. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene når nye produkter skal ut på markedet.

Motta nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring

Utviklingen står på ingen måte stille hos leverandørene av arbeidsbekledning og verneutstyr. Produktene skal bidra til at folk er trygge, tørre og akkurat passe varme – uansett årstid.

– Det er flere og flere bransjer nå som velger å bruke synlighetsklær, forteller markeds- og produktansvarlig i Univern, Eva Annie Krey, som har sett en tydelig økning i etterspørselen etter plagg med fluoriserende farger og refleks i løpet av de siste årene.

Mest gult

– Det er mange diskusjoner om hvilke farger som er mest synlige. Gult er den mest solgte fargen, men ulempen er at det er mer skittsomt enn det oransje og rødt er. Innen vei har oransje tradisjonelt vært den foretrukne fargen, mens bygg og anlegg har holdt seg mest til gul. Men vi ser nå at farger knyttet til bransjer er i ferd med å endre seg. Ellers er det en del nye bransjer som er opptatt av synlighet, som for eksempel havbruket.

Fargevalg innen synlighet kan også være en del av profileringen.

Vi er opptatt av å være en attraktiv arbeidsgiver, og de som jobber for oss skal ha det beste å velge mellom

– Hvis alle gikk med gult, ville alle se like ut. Og mange entreprenører og bedrifter vil gjerne skille seg litt ut fra sine kollegaer i samme bransje. Derfor er det viktig å ha et godt og bredt utvalg innen flere fargekombinasjoner.
I tillegg til å være synlige, må også ytterplaggene beskytte mot ytre faktorer som vær og vind.

– Vi henter mye inspirasjon fra sportsbransjen, med høyt fokus på tekniske skallplagg, membraner, pusteevne, vanntetthet og lag på lag-prinsippet. Jakkene og buksene skal være lette og komfortable.

Utseendet spiller også en rolle

– De siste årene har det skjedd mye. Arbeidstøyet skal ikke bare være sikkert å jobbe i, det skal også se bra ut. Passform er viktig. Buksene blir tightere og smalere. Generelt henter man mye inspirasjon fra sportsbransjen også når det gjelder utseende. Verneskoene nå ser mer ut som joggesko. Skal du stå og gå i åtte timer, er det viktig at de er lette og behagelige. Vi ser også en økende etterspørsel etter spesialtilpassede arbeidsklær for damer.

Tilbakemeldinger

Hensyn til bærekraft og miljø blir også stadig mer fremtredende, både når det gjelder innhold i produktene og selve produksjonen.

– Man kan nesten ikke være leverandør i dag hvis man ikke har fokus på dette. Og for de flest store firmaer i Norge er det et absolutt krav.

[img id="1"]

Selv om klærne er designet for å tåle påkjenninger, varer de ikke evig.

– De fleste kjøper kanskje ett til tre sett som de bruker en sesong. Men det er klart at det stilles strenge krav til slitestyrke. Klærne skal tåle skitt, kjemikalier og slitasje, sier Krey, som understreker at riktig vedlikehold er viktig for å opprettholde egenskapene i plaggene.

Hun har inntrykk av at arbeidsgiverne er flinke til å la de ansatte ta del i utvelgelsen av arbeidstøy.

– Vi har ofte plagg ute på testing hos brukerne sammen med arbeidsgiver. For oss er det alfa og omega å få tilbakemeldinger fra de som bruker plaggene.

Funksjonelt

Thorbjørn Olsen jobber med innkjøp hos Skanska, og forvalter avtalene med leverandørene av klær og verneutstyr.

– Vi vil ha langsiktige avtaler med leverandører som har god oversikt over gjeldende sikkerhetskrav, samt kan tilby ett bredt sortiment med riktig kvalitet.

Innkjøp jobber tett med bedriftshelsetjenesten.

– Det som er viktig ved innkjøp av nye klær til de som er ute på bygg- og anlegg, er at de er funksjonelle, passer til årstiden og til arbeidet som skal utføres, og tilfredsstiller kravene til synlighet. Det er også viktig at vi har utstyr som er tilpasset den enkelte, sier bedriftsfysioterapeut Bjørg Sissel Aaen, som mener at riktig bekledning har alt å si, spesielt med tanke på våre ulike årstider.

– Du skal unngå å bli klam og fuktig, men holde deg tørr og varm. Klærne skal ikke være for stive og de skal ikke gå i stykker.

– Vi er opptatt av å være en attraktiv arbeidsgiver, og de som jobber for oss skal ha det beste å velge mellom, sier Olsen som forteller at de ansatte kan velge fra en katalog tilpasset Skanska, der utvalget oppgraderes og moderniseres ved behov. De ser også at leverandørene satser mer på materialer og snitt som brukes i sportstøy, og at tiltalende design også er viktig ute på byggeplassen.

– En byggeplass er som samfunnet ellers. Det skal være både funksjonelt og se bra ut, sier Olsen.

TRE/17. juli 2018

Et utstillingsvindu for konstruksjonsprodukter i tre

Metsä-gruppens nye besøkssenter i Äänekoski i sentrale Finland, er et godt eksempel på rask konstruksjon ved bruk av tre. Bygningen på 1000 m2 viser hvordan Metsä Woods Kerto LVL-produkter muliggjør rask, lett og grønn konstruksjon. Bygningen kombinerer industrielt produserte treelementer og unike arkitektoniske løsninger med detaljert tømrerarbeid. Les hele saken

Til toppen