Hos CTM Lyng er veien kort fra ide til ferdig produkt.
Hos CTM Lyng er veien kort fra ide til ferdig produkt. (Foto: CTM Lyng)

Har utvikling og produksjon i eget hus: - Må være tydelige på hva vi driver med

Gjennom de tre siste tre tiårene har trøndelagsbedriften CTM Lyng utviklet og solgt egne produkter innen installasjonssegmentet, og er i dag en tungvekter innen smarthusprodukter og lys- og varmestyring.

  • Teknologi
Motta nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring

Selskapet som hadde 30-års jubileum 1. mai er en av de trofaste gjengangerne på Eliaden.

– Vi har vært med siden 1990. For oss er det en viktig møteplass hvor vi kanskje har 500 kundebesøk i løpet av tre dager. Men det viktigste for oss er at vi bruker Eliaden som en milepæl eller mål internt for å bli ferdig med neste skritt. Vi må skjerpe oss og ta nye grep annethvert år, sier administrerende direktør Terje Lillemo i CTM Lyng.

Velferdsteknologi

På årets messe skilter selskapet med to nye produkter; Mkomfy Hybrid som er en komfyrvakt med unikt design som kan monteres i tak, hette og på vegg og mTouch One som er en banebrytende multitermostat med blant annet touchknapper og radio.

– Begge blir superfleksible produkter som kan brukes stand alone eller i system, forteller han.

Det er veldig kort vei fra ide til ferdig utviklet og produsert produkt. Alt skjer i Trøndelag og all kompetanse er i eget hus.

- Terje Lillemo

Ifølge Lillemo passer de nye produktene godt inn i kjernevirksomheten.

– Hvis man summerer det vi gjør, så handler det om komfort, sikkerhet, trygghet og økonomi. De siste årene har vi sett at veldig mange av våre produkter også er naturlige å bruke i velferdsteknologisystem. Flere bor hjemme lenger, og jo svakere man blir, jo viktigere er det med riktig lys, temperatur og trygghet. Det vi gjør nå, er å binde sammen alle våre produkter så de kan brukes i trygge hjem i alle livets faser.

Komfyrvakt

Selskapets historie strekker seg tilbake til 1988, da CTM Utvikling ble etablert. Som så mange andre bedrifter møtte selskapet motgang mot slutten av 2000-tallet.

Administrerende direktør i CTM Lyng, Terje Lillemo, mener det er mange fordeler ved å ha produksjonen i Norge. Foto: CTM Lyng

– Det var vanskelige tider for oss også. I 2010 fusjonerte vi med Lyng Elektronikk som vi tidligere hadde kjøpt elektronikkprodukter fra, og ble CTM Lyng. Siden har vi egentlig bare fortsatt med det vi mener vi er gode på. I 2011 utviklet vi en komfyrvakt som egentlig er et resultat av en ambisjon om å lage et produkt som skulle inn i alle norske hjem. Og det målet har vi kanskje nådd gjennom å være absolutt markedsleder på komfyrvakter.

Selskapet har sin virksomhet på to forskjellige steder.

– Vi ville ikke ødelegge de miljøene vi hadde før fusjonen i 2010. Utvikling og salg sitter i Klæbu, mens fabrikken er i Vanvikan. I Vanvikan har vi en stor del av vår arbeidsstokk som har jobbet der veldig lenge og har stor kompetanse på akkurat det vi driver med. Det er en stor fabrikk, og summen av det vi gjør der og stabiliteten på arbeidsplassen, er en av de store suksessfaktorene. Vi ville ikke flytte bare for å være samlet, og med dagens teknologi er det heller ikke nødvendig.

Døråpner

CTM Lyng har nå 75 ansatte, og siden 2010 har de gått fra en omsetning på ca 38-39 millioner til 151 millioner i fjor.

– Så vi har vokst mye de siste årene, og har også klart å levere gode resultater.

Hvis man summerer det vi gjør, så handler det om komfort, sikkerhet, trygghet og økonomi.

- Terje Lillemo

Han er ikke i tvil om at komfyrvakten har spilt en viktig rolle.

– Det har vært det produktet som på en måte har åpnet veien for å bli større på termostater, dimmere og andre produkter som vi er store på. Det er et viktig produkt generelt, men spesielt som en døråpner inn i boligmarkedet. I tillegg er det også brukt som et produkt for å åpne dørene inn til grossistene. I 2011 besluttet vi å gå fra å levere direkte til elektrikere til kun å selge via grossister. Det fungerer egentlig veldig bra for oss, og vi har vokst med beslutningen. Vi ser at vi utfordres fra alle kanter, og veldig mange selger sine produkter via alle kanaler, også til private. Det er utfordrende å stå imot utviklingen. Men vi har et prinsipp som sier at produktene kun skal monteres av fagpersoner, sier han.

Utviklingen av produktene er ifølge Lillemo et resultat av den daglige dialogen med markedet.

– Vi har våre salgsfolk som sitter hver dag sammen med de som jobber på utvikling hos oss. Det er veldig kort vei fra ide til ferdig utviklet og produsert produkt. Alt skjer i Trøndelag og all kompetanse er i eget hus. Vi behøver ikke å spørre noen eller vente på noen.

Selskapet har valgt å fortsette sin virksomhet på to forskjellige steder, med det etablerte produksjonsmiljøet på fabrikken i Vanvikan og salg og utvikling i Klæbu. Foto: CTM Lyng

Han mener det er mange fordeler med å ha all produksjon i Norge, samtidig som det har sine utfordringer.

– Så lenge vi klarer å utnytte potensialet som ligger i nærheten mellom marked, utvikling og produksjon, og klarer å ta frem produkter mye, mye raskere enn alle andre med fokus på brukervennlighet og monteringsvennlighet, mener vi at vi treffer markedet bedre med vår teknologi enn det andre gjør. Men vi må være skjerpet og være tydelige på hva vi driver med. Vi skal være gode på varmeregulering, lysregulering og veldig gode på sikkerhet og trygghet, og på enkle enøkprodukter. Men det er tøft med norske lønninger, krav og regler, og å konkurrere med Østen på produksjon.

Analogt

Til tross for at teknologien blir stadig mer avansert, mener Lillemo at de enkle løsningene holder stand.

– Systemet vårt, Centrol, har vi solgt i over 30 år nå. Det handler om at vi gjør ting litt analogt. Det skal være enkelt både for montøren og for brukeren. Og vi ser at de løsningene egentlig kommer tilbake. Nå ønsker man at ting skal gjøres enkelt i forhold til bruk og montering. Vi har noen løsninger med SMS-styring og sånne ting, men i utgangspunktet er det et helt analogt system.

Ambisjonen er å vokse betydelig fremover, spesielt innenfor produkter til hjemmet. Selskapet vil også ha et større fokus på design.

– Men våre fokusområder er fortsatt innenfor det vi jobber med i dag, sier Lillemo, som lover å fortsette å utfordre bransjen på hvordan man tenker, jobber og kommuniserer.

– Vi er stolte av å ha klart å gå fra å være en liten og ubetydelig aktør gjennom 20 år til nå i dag å kjempe med de store om markedsandeler og utfordre markedet på mange områder. Vi tør å gjøre grep ut fra de vi mener markedet vil ha, selv om ikke alle andre kanskje mener det er det riktige. Det kommer vi til å fortsette med.

Til toppen