Hjullasteren for fossilfrie prosjekt

Hjullasteren for fossilfrie prosjekt

Det er et grønt skifte på gang med nullutslipp på byggeplassen og mange prosjekter som satser mot å være fossilfrie byggeplasser. Kramer 5055e er en full-elektrisk 4-hjulsstyrt hjullaster med stor kapasitet og null utslipp.

  • breeam
Motta nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring

Kramer 5055e er en støysvak hjullaster som egner seg godt til sensitive områder og nattarbeid. Den har en driftstid på fem timer og en løftekapasitet på inntil 2,5 tonn, og er økonomisk i drift ved at den har rundt fire ganger lavere kost per driftstime. Hjullasteren har ingen avgasser og kan operere utslippsfritt innendørs.

Er i et grønt skifte

Produktleder i Cramo, Anders Hovind, forteller at hjullasteren er et helt nytt produkt hos Cramo.

- Vi er i et grønt skifte og Cramo ønsker å være ledende på markedet i Norge. Vi satser derfor på innovative og full-elektriske produkter. Vi ønsker nullutslipp på byggeplassen og vi har mange prosjekter som satser mot å være fossilfrie byggeplasser. Denne hjullasteren er optimal for det behovet. Den er full-elektrisk akkurat som en vanlig elbil som lades opp, sier Hovind.

Ingen bråk og dieselsøl

Anleggsleder i Ove Skår AS, Henning Nordlien, benyttet seg av den full-elektriske hjullasteren fra Cramo i over to måneder under byggingen av Nye Kripos på Bryn.

– Det var et helt fantastisk produkt. Det var ingen bråk, ingen dieselfylling og ingen søl av diesel eller olje på byggeplassen. Det er en veldig sterk hjullaster som er enkel å lade og problemfri i bruk. Den er liten og hendig å ha på byggeplassen. Det er ikke alle hjullastere du kan kjøre innendørs, og når du har BREEAM på prosjektet så er dette et godt produkt å bruke, sier Nordlien.

REHABILITERING/16. august 2018

Den verdensberømte arkitekt: – Vi er nødt til å rehabilitere bygninger

Den verdensberømte arkitekten, Julien De Smedt, eier av JDS Architects blir en av de store foredragsholderne under lanseringen av Building Green i Oslo. Han oppfordrer til å rehabilitere allerede eksisterende bygninger og mener at det er denne veien vi må gå for å sikre en bærekraftig arkitektur- og byggebransje i fremtiden. Les hele saken

Til toppen