Krigshistorie bevart av byggmateriale

Krigshistorie bevart av byggmateriale

Siste igjenværende torpedobåt fra andre verdenskrig reddet og bevart av en unik fugemasse. For første gang på 70 år bidro produktet til å restaurere og få båten sjøsatt og tilbake til sin fordums prakt.

Motta nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring

For to år siden var vi alle vitne til 70 års jubileet for frigjøringsdagen, Europas seier. Og for å feire dette var mange mennesker verden rundt med på de forskjellige minneseremoniene som ble holdt for å hedre tapperheten og de ugudelige blodutgytelsene som foregikk under både første og andre verdenskrig.

Tyrkia for eksempel, organiserte en imponerende serie representasjoner for å markere 100 års dagen for slaget ved Gallipoli og hedre de 58 000 allierte soldatene som mistet livet under de 9 månedene med meningsløse blodsutgytelser.

Bragt tilbake til live

Mange ønsker å redde deler av andre verdenskrig og grunnen til det er at det var en krig som virkelig forandret fasaden på politikken, allianser og den moderne ideologien på fred. Restaurering er et ord vi kommer tilbake til siden det går igjen i mange artikler, kasusstudier og meningsartikler som ble brukt i 2015, det året som markerer 70 års jubileet for frigjøringsdagen og 100 års jubileet for slaget ved Gallipoli.

Norge spilte også en stor rolle under andre verdenskrig med slaget om Narvik, som forgikk i norske farvann og langs Norskekysten. Dette ble et strategisk nederlag for Storbritannia. Det var en kamp som egentlig skulle være enkel for britiske styrker. I stedet satte det søkelyset på en av de største svakhetene til den moderne Royal Navy - deres manglende evner til å bekjempe luftangrep fjernt fra kysten, på grunn av manglende radarkontroll og høytytende jagere.

En av historiens største restaureringstriumfer var en torpedo båt fra andre verdenskrig som ble bragt tilbake til live og sin fordums prakt. Torpedoen hadde lenge vært glemt og forsømt i mange år, men takket være moderne teknologi, en dedikert gjeng med historikere, ingeniører og en avansert fugemasse, ble denne imponerende restaureringen mulig.

Den 70 fot lange torpedo båten MTB219 fra andre verdenskrig er den siste av sitt slag. Når det gjelder andre verdenskrig, så har de fleste hørt om slaget om Storbritannia men svært få kjenner til kyststyrkene og den rollen de spilte for å beskytte de dyrebare konvoiene. MTB219 var til stor nytte og spilte en viktig rolle i historiebøkene våre, så det er ingen overraskelse at denne kulturgjenstanden fortjente å bli restaurert. MTB219, den 70 fot (21.33m) lange motortorpedobåten fra andre verdenskrig ble bygd av Vosper & Co (Portchester, Portsmouth), og ble brukt av Royal Navy’s Light Coastal Forces mellom 1941 og 1945.

[youtube id="AAWrtk5ujc4"]

Den deltok i mange slag og reddet mangfoldige liv, så dens historie er verdt å ta vare på. Men det var ingen lett oppgave å restaurere den. En så gammel båt som har vært gjennom så mange sjøslag, hadde fått så mange skader i selve strukturen i form av sprekker og lekkasjer som var umulige å reparere.

Det har vært en unik restaurering av båten, og det gikk ikke akkurat på skinner. Det ble en interessant reise for MTB219.

For første gang på 70 år

En reise som ikke ville vært mulig i det hele tatt hvis ikke det hadde vært for en ledende aktør innen fugemasse markedet. CT1- The Snag List Eliminator- har blitt utropt til nummer én på markedet over fugemasser og konstruksjonslim. Dette produktet bidro til å restaurere og få båten sjøsatt og tilbake til sin fordums prakt.

Fugemassen består av en hybrid polymer formel som var i stand til å tette igjen lekkasjene til torpedo båten MTB219 fra andre verdenskrig, for første gang på 70 år! På grunn av de mange sprekkene som var blitt til over tid, var det konstant lekkasjer i skroget og ingen produkter eller metoder var effektive nok slik at båten ikke kunne settes på vannet igjen for museet og til de begivenhetene som var planlagt til minne for de forskjellige slagene under andre verdenskrig.

CT1- The Snag List Eliminator, løste problemene og som følge har det oppstått større interesse for restaurering av kulturgjenstander, spesielt de som befinner seg på eller ved vannet. Den unike polymer-formelen kan effektivt tette igjen lekkasjer som fremdeles lekker, og det kan den til og med gjøre under vann.

Fugemassen er i tillegg kjemisk inert og kommer ikke til å skade båten eller omgivelsene. Den kan også males over så den får sin naturlige farge og går i ett med resten av strukturen.

Historien må alltid bevares, men noen ganger kan restaurering og grave etter sannheten være vanskeligere enn det slaget som ble kjempet.

REHABILITERING/16. august 2018

Den verdensberømte arkitekt: – Vi er nødt til å rehabilitere bygninger

Den verdensberømte arkitekten, Julien De Smedt, eier av JDS Architects blir en av de store foredragsholderne under lanseringen av Building Green i Oslo. Han oppfordrer til å rehabilitere allerede eksisterende bygninger og mener at det er denne veien vi må gå for å sikre en bærekraftig arkitektur- og byggebransje i fremtiden. Les hele saken

Til toppen