Må ta brukeren på alvor

Må ta brukeren på alvor

Det norske markedet for arbeidsklær mangler verken kvalitet eller brukervennlighet. Likevel stilles det spørsmål til om alle arbeidstakere får den kvaliteten de har krav på gjennom individuelt tilpasset arbeids- og verneutstyr. En av utfordringene for å få til dette er at brukeren av utstyret ikke er den som bestiller det.

  • Produkt
Motta nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring

På skedsmokorset like utenfor Oslo finner vi Univern AS sitt hovedkontor. Her møter vi salgssjef Per Olavson og Kvalitets-, miljø og HMS-ansvarlig Vibeche Tveit, for å høre mer om hvilke utfordringer som ligger i å få kledd opp næringen i riktig utstyr.

De er enige i at de fleste store aktørene i den norske byggenæringen har godt fokus på HMS og dermed også riktig arbeidstøy. Likevel finnes det noen utfordringer.

Billig kan bli dyrt

Mange aktører er ute etter å spare penger der de kan. Dette kan dessverre ofte gå ut over arbeidstøyet.

– Man kan ikke sette et tak på for eksempel 500 kroner på vernesko. Det kan bli utfordrende da den bestilte skoen kanskje ikke passer til alle. Noen har smale ben, andre brede. Det skal jo være behagelig. Dersom en sko har dårlig demping og fører til ryggproblemer eller gnagsår som setter den ansatte ut av spill, vil dette koste mer enn å investere i riktig utstyr i førsteomgang, mener Olavson.

[img id="1"]

Samtidig er det mange som ønsker å spare tid og penger på å få alt fra én leverandør, og velger derfor billigere pakkeløsninger.

– Dersom man velger slike pakkeløsninger er det mye som faller bort. Det er ikke nødvendigvis alle leverandører som har den nødvendige spisskompetansen rundt disse produktene, fortsetter Olavson.

– Det er også en større kompleksitet i produktene enn man kanskje skulle tro. Man må ha kunnskap rundt produktene for å forstå bruksområdene og de mange variasjonene i utstyret. Det er ikke som å handle fritidsklær og -sko, en vernesko passer ikke nødvendigvis selv om den er i riktig størrelse, legger Tveit til, og fortsetter,

– Når man handler fra én leverandør over tid så jobber denne opp mot kundene og lærer seg etter hvert å kjenne deres behov. Denne langsiktige dialogen og kommunikasjonen er avgjørende for forståelsen av det faktiske behovet.

Kartleggingsarbeid fra bestiller

En svært viktig faktor for at brukeren skal få riktig og tilpasset arbeidstøy, er at bestiller kartlegger brukernes behov.

– Innkjøper må gjøre individuell kartlegging av sine ansatte, og ikke bare kjøpe i store kvanta. Dette handler nok mye om kortsiktig og langsiktig tankegang – om det skal være billig her og nå, eller om det skal holde i det lange løp, forteller Tveit.

– Ja, individuell tilpasning er viktig. Dersom noe ikke fungerer for den enkelte personen, for eksempel at hørselvernet klemmer og er ubehagelig, blir det ikke brukt, legger Olavson til og fortsetter.

– At det er personlig tilpasset og gir den beskyttelsen det skal, er nok de viktigste faktorene man bør tenke på når man velger tøy. Ikke pris. Man får igjen for å investere i bra arbeidsutstyr gjennom at helsen består og humøret likeså, begge viktige innsatsfaktorer for et jevnt lavt sykefravær. Det står jo i forskriftene at brukerne skal få utstyr de er fornøyd med.

Bør inkludere bruker i bestillingsprosess

En løsning på problemet er at bestiller inkluderer brukeren av arbeidsklærne i bestillingsprosessen. På denne måten får man testet ut passformer og funksjoner før man bruker penger på å bestille det inn. Ved å bestille fra faghandlere som kjenner utvalget og hva kunden bestilte forrige gang, vil sjansen for å treffe riktig være betydelig større. Hvis også kunden selv registrerer riktige produkter på de ansattes navn, vil  treffsikkerheten bli enda større.

– Vi har hatt eksempler på at brukerne har vært med i prosessen når vi har forhandlet med kundene. Dette synes jeg er en veldig god løsning for begge parter. Det er jo den ansatte som vet hvor skoen trykker, bokstavelig talt, ler Olavson.

– Dette går også helt tilbake til fremstillingen av produktet. Brukeren kan i stor grad være med på å påvirke produktene ved å fortelle hva de ønsker seg. Det er viktig for både leverandør og bruker, ettersom den dialogen gir oss mulighet til å møte disse kravene, legger Tveit til.

Olavson mener det kommer innkjøperne til gode å inkludere brukeren i forhandlingene rundt arbeidstøyet.

– Da blir det færre reaksjoner i etterkant. Hvis de velger feil produkter blir det mistrivsel på arbeidsplassen. Dersom de får en sko som gjør at de får vondt i ryggen er dette dårlig økonomi. Denne skoen er kanskje billigere å kjøpe inn, men kan bli dyr dersom bruker ikke er fornøyd, og man ender opp med å måtte gå til nye innkjøp. Sko er noe som må være (veldig) tilpasset.

Etiske faktorer

Det er også en del etikk med i bildet når det kommer til trivsel og helse på arbeidsplassen i form av arbeidsklær.

– Det er nok mange som går rundt i arbeidsklær som ikke føles som sitt eget, eller som ikke er individuelt tilpasset. Hva skjer så dersom du stiller spørsmål ved dette og ber om nytt? Dersom det ikke blir gjort noe med dette, kan det si noe om etikken i personalpolitikken i firmaet. Dette er HMS på det menneskelige aspektet, at man faktisk bryr seg om tilbakemeldingene, forteller Tveit.

– De som satser stort på HMS generelt, er nok mer oppmerksomme på disse faktorene. Det er ikke bare det som er synlig som gjelder. Dersom man er oppriktig opptatt av ansattes ve og vel, gjøres disse prosessene på en god og helhetlig måte, avslutter Tveit til Fremtidens Byggenæring.

 

TRE/17. juli 2018

Et utstillingsvindu for konstruksjonsprodukter i tre

Metsä-gruppens nye besøkssenter i Äänekoski i sentrale Finland, er et godt eksempel på rask konstruksjon ved bruk av tre. Bygningen på 1000 m2 viser hvordan Metsä Woods Kerto LVL-produkter muliggjør rask, lett og grønn konstruksjon. Bygningen kombinerer industrielt produserte treelementer og unike arkitektoniske løsninger med detaljert tømrerarbeid. Les hele saken

Til toppen