Økt kundetilfredshet blant boligselgere

Økt kundetilfredshet blant boligselgere

Det er resultatet av analysebyrået Opinions årlige undersøkelse av kundetilfredsheten i bransjen.

Motta nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring

Det er det niende året Opnion utfører undersøkelsen på vegne av Eiendom Norge. Undersøkelsen er utført av seniorrådgiver Dag Andersen.

[factbox id="1"]

Positiv utvikling

– Det er selvfølgelig gledelig å observere at kundetilfredsheten blant boligselgere forsetter å stige på de fleste områdene, sier Eiendom Norges administrerende direktør, Christian Vammervold Dreyer.

– Men selv om boligselgerne er vesentlig mer fornøyd nå enn da vi startet disse undersøkelsene, så er det fremdeles mange deler av bolighandelen der det er rom for forbedringer. Noe jeg er helt sikker på at både foretak og enkeltmeglere har fokus på, og det vil også i år bli jobbet målrettet i meglerbransjen for å øke tilfredsheten ytterligere, sier Dreyer.

Konklusjonene

Undersøkelsen konkluderer med at kundetilfredsheten i bransjen går litt frem, men har forbedringspotensiale. Bransjen har mest å hente på å bli bedre i prosessen etter visning. Det er også viktigst med valg av megler eller tidligere erfaringer fra  venner og kjente. Ikke minst er måten meglere opptrer på meget viktig – i alle salg/kjøps situasjoner.

De aller fleste variabler er avhengig av om kundene fikk over eller under prisantydning. Derfor er trolig forventningsavklaring hos selgeren en viktig oppgave for megleren, og undersøkelsen viser at bransjen kan bli bedre når det gjelder rådgivning av kunden.

REHABILITERING/16. august 2018

Den verdensberømte arkitekt: – Vi er nødt til å rehabilitere bygninger

Den verdensberømte arkitekten, Julien De Smedt, eier av JDS Architects blir en av de store foredragsholderne under lanseringen av Building Green i Oslo. Han oppfordrer til å rehabilitere allerede eksisterende bygninger og mener at det er denne veien vi må gå for å sikre en bærekraftig arkitektur- og byggebransje i fremtiden. Les hele saken

Til toppen