Batteribankene til Magnus Vagen inneholder gjenbrukte Nissan Leaf batterier
Batteribankene til Magnus Vagen inneholder gjenbrukte Nissan Leaf batterier

Skal bli selvforsynt med strøm

Gjennom bergvarme, solceller og en batteribank skal familien Vågen i Trøndelag i perioder bli selvforsynt med energi. Familien sparer penger på å bruke solstrøm og tjener penger på å selge overskudsstrøm ut på nettet.

Motta nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring

For snart 4 år siden flyttet familien Vågen inn i sitt nye hjem i Inderøy i Trøndelag. De installerte et system som henter ut bergvarme. Det gjorde at familien brukte 40 prosent mindre strøm enn en gjennomsnittlig husholdning.

I sommer installerte familien solcellepaneler som er koblet til to Eaton xStorage-batterier. Det tillater familien å lagre fornybar strøm, kjøpe strøm når den er billig, og bruke oppspart strøm når prisene er høye. Hvis batteriene blir fulle kan familien tjene penger på å selge strøm tilbake til strømnettet. Den smarte utnyttelsen av strømmen kutter strømutgiftene og genererer inntekter.

Solstrømmen lagres direkte på batteriene. Foto: Eaton

– Dette er et prakteksempel på smart utnyttelse av strøm! Energisystemet kan automatisk kjøpe strøm når den er billig og selge strøm tilbake til nettet når prisene er høye. På den måten kan man tjene inn investeringskostnaden i løpet av få år. Fageksperter trekker frem energilagring som en av verdens viktigste teknologier akkurat nå, innleder Jon Helsingeng, administrerende direktør i strømstyrringsselskapet Eaton.

Skal bruke el-bilen som batteribank

Batteribanken familien Vågen har i garasjen er bygget opp av gjenbrukte elbilbatterier plassert inn i smarte bokser for strømstyring. Solstrømmen lagres direkte på de smarte batteriene. Snart får familien enda større batterikapasitet ved å koble sin elbil til strømnettet.

Jon Helsingeng, leder Eaton Norge. Foto: Eaton

– Når vi kobler bilen til strømnettet får vi større batterikapasitet og derfor potensielt større gevinst av å selge overskuddsstrøm tilbake til strømnettet. Dette vil da bli det første eksempelet på «vehicle to grid» som jeg kjenner til i Norge, altså at bilbatteriet kan tilføre strømnettet kraft, smiler Vågen og forklarer at det eneste som mangler er et produkt fra Nissan. 

– Energilagring endrer hvordan vi kjøper, bruker og betaler for strøm. Komfort, miljøhensyn og økonomi blir tre sider av samme sak, understreker Helsingeng.

Selger egenprodusert strøm

I juli brukte familien på fem under halvparten av det en gjennomsnittlig husholdning bruker på strøm.

– Vi lever komfortabelt og bruker nok like mye strøm som alle andre familier. Forskjellen er at huset er lufttett og godt isolert samtidig som vi tar i bruk fornybare energikilder og utnytter strømmen smartere, sier Magnus Vågen.

Via en app på telefonen kan han se hvor mye strøm han har solgt tilbake til nettet.

  Foto: Eaton

– Jeg forventer at strømprisene vil øke fremover. Det gir økt fortjeneste på strømmen vi selger tilbake til nettet via batteriene. Når vi får koblet den nye elbilen sammen med xStorage Home, øker batterikapasiteten – vi har derfor mulighet til å tjene enda mer penger på strømmen vi produserer, forklarer Vågen som mener kombinasjonen solceller, batterier og smart strømstyring vil være vanlig om få år i Norge.

Helsingeng forklarer at batterier spiller en viktig rolle i samfunnets grønne skifte.

– Energilagring bidrar til å lette presset på viktig infrastruktur ved å jevne ut de såkalte toppbelastningene i strømnettet. Kort fortalt betyr dette at man reduserer problemene knyttet til at store deler av befolkningen bruker strøm på de samme tidene av døgnet.

Til toppen