Skaper ny nordisk merkevare innen fornybar isolasjon

Skaper ny nordisk merkevare innen fornybar isolasjon

Hunton satser stort på å gjøre miljøvennlig trefiberisolasjon bedre kjent. Hensikten er å gjøre kundene klar over at det finnes et naturlig og fornybart isolasjonsalternativ.

Motta nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring

Som en del av satsningen på en naturlig isolasjon endrer Hunton nå selve produktnavnet; Hunton Trefiberisolasjon blir Nativo® Trefiberisolasjon. Hunton ønsker å bygge en merkevare rundt det nye navnet i Norden. Målet er at proffer og forbrukere skal oppfatte det som det naturlige og miljøvennlige valget. Navn og logo vises for første gang frem under byggevaremessen Bygg Reis Deg i Lillestrøm 18.–21. oktober, og skal også lanseres i de andre nordiske landene.

Vi skal bygge en nordisk merkevare som står for kvalitet og miljøvennlige og sunne verdier

– Vi valgte navnet Nativo® fordi vi ønsker at publikum skal forbinde produktet vårt med ord som naturlig og miljøvennlig. Nativo henspiller på de engelske ordene «nature» og «native» og de norske ordene «natur» og «naturlig». Betydningen handler om nærhet til naturen og produktegenskaper som er bra for miljøet, kundene og samfunnet generelt. Vi skal bygge en nordisk merkevare som står for kvalitet og miljøvennlige og sunne verdier, sier Arne Jebsen, administrerende direktør i Hunton.

100% fornybar isolasjon som gir et godt arbeidsmiljø og inneklima

Nativo® Trefiberisolasjon er et miljøvennlig produkt, det er produsert av overskuddsmateriale fra trelastproduksjonen og er 100 prosent fornybart. Ved å benytte Nativo® bidrar du til å redusere utslippene av CO2.

Bruk av trefiberisolasjon gir godt arbeidsmiljø for den som monterer isolasjonen. Den er behagelig å jobbe med fordi den verken gir irritasjoner, kløe eller utslett. I tillegg gir den et godt inneklima for de som skal leve i huset. Trefiberisolasjon har en unik varmelagringsevne som gir jevne og stabile innetemperaturer året rundt. Ettersom trefiberisolasjon er et hygroskopisk materiale, vil den oppta, transportere og avgi fukt ut av konstruksjonen i vegger og tak, i takt med fuktighetsendringer i omgivelsene. Disse egenskapene gjør at isolasjonen tåler det tøffe norske klimaet svært godt. De myke fibrene, og massetettheten per m3 gjør i tillegg trefiberisolasjon til et lyddempende materiale.

Nativo® Trefiberisolasjon kan brukes i både vegger, tak og gulv, og finnes både som formstabile plater og løs innblåst trefiber. Hunton investerer over 200 millioner kroner i en ny fabrikk på Gjøvik som skal stå ferdig i 2018. Der skal det produseres trefiberisolasjon på kortreiste råvarer og ren norsk energi.

GRØNNE TAK/16. november 2018

Grønne tak er på fremmarsj i byene

– Grønne tak er ikke bare en ting, slik mange kanskje ser for seg. Når folk hører dette begrepet, tenker man seg gjerne et tradisjonelt torvtak. Men det er altså mye mer enn som så, og grønne tak er på fremmarsj. I Oslo jobbes det med en egen strategi for slike tak. Les hele saken

ENERGIEFFEKTIVISERING/16. november 2018

Jakter videre på ideer som kan knekke milliardkoden

Enova anslår at det årlige markedet for lønnsomme energitiltak i bygningsmassen er på flere milliarder kroner. Likevel går det for tregt med energieffektiviseringen. Statsforetaket har allerede støttet 8 ulike forretningskonsept som kan få fart på utviklingen med til sammen 6,4 millioner kroner. Nå er en ny konkurranse ute. Les hele saken

Til toppen