Slik kan Hønefoss bli i 2030

Slik kan Hønefoss bli i 2030

Denne uken la Asplan Viak frem sine byutviklingplaner for Hønefoss anno 2030. Slik kan Hønefoss se ut i 2030.

Motta nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring

Oppdragsgiver, Ringerike kommune, fikk overlevert tre parallelloppdrag der Asplan Viak var en av bidragsyterne med mulighetsstudien 'Neste stopp Hønefoss', hvor jernbanen står sentralt.

- InterCity-stasjonen, med høy frekvens og kortere reisetid inn til Oslo, danner grunnlaget for veksten og byutviklingen. For oss var derfor det naturlig å fusjonere byen og stasjonen til ett – selve bynerven, forteller sivilarkitekt Hanne Jonassen.

Når du i fremtiden ankommer Hønefoss med tog er du midt i sentrum.

- Hønefoss skal bli et sted å reise til, en attraktiv destinasjon, sier Jonassen.

[img id="1"]

Den grønne elvebyen

Skal du inn til sentrum av Hønefoss i 2030, vil du trolig velge å la bilen stå. Et sykkelhotell på bytorget vil gjøre tohjulingen til et naturlig valg av fremkomstmiddel videre inn i bykjernen.

- Vi tar i bruk mange små  virkemidler for å dreie reisevanene i Hønefoss i en mer bærekraftig retning. Vi må både tilrettelegge for gående og syklister, men det vil også være behov for å innføre bomring rundt sentrumskjernen , sier Jonassen.

Elva og elvelandskapet er en stor kvalitet for byen og skal i større grad integreres i byutviklingen. Den grønne elvebyen bør strekke seg langt i å legge til rette for gående og syklende.

- For eksempel vil fem nye trebruer i bykjernen, binde byen tettere sammen og gjøre avstander betydelig kortere. I tillegg skal fossen få større fokus, og bybrua får en ansiktsløftning som skal komme de myke trafikantene til gode, sier Jonassen.

Innen 2030 er innbyggertallet i Hønefoss forventet økt med 10 000. Bosettingsmønsteret blir tettere og mer sammensatt. I dag er det kun 2 % leiligheter i sentrumskjernen.

- Varierte boligtyper i gang- og sykkelavstand til sentrum blir nødvendig for å imøtekomme veksten, mener Hanne Jonassen.

BELYSNING/20. februar 2019

Giganthall fikk pris for lysbruk

– Dette er et stort prosjekt, det er ingen tvil om det. 4 spor inne i fjellet, der de to midtre sporene er dimensjonert for passering av tog i 250 kilometer i timen sier sitt om hvilke tekniske utfordringer vi har møtt. Kanskje nettopp derfor er det hyggelig å få en utmerkelse for lysdesignet. Les hele saken

REHABILITERING/20. februar 2019

Slik skal Nationaltheatret bli flott igjen

En moderne hovedscene, omfattende restaurering, store tekniske utbedringer og arealer under bakken vil gi publikum og ansatte en helt ny opplevelse i Nationaltheatret. Nå søker Statsbygg etter en prosjekteringsgruppe som skal anbefale konkrete løsninger for oppussingen. Les hele saken

BIM/19. februar 2019

Bedre byggeprosesser med nye internasjonale standarder for BIM

Internasjonalt er bygge- og anleggsnæringen i sterk vekst, og med det følger behovet for effektive, globale verktøy som bygningsinformasjonsmodellering (BIM). De nye internasjonale standardene gir mer effektivt samarbeid, mener den norske lederen for arbeidsgruppen som har utviklet de nye standardene, Jøns Sjøgren fra Boligprodusentene. Les hele saken

Til toppen