Stor bredde hos Ford – mye å velge mellom
(Foto: Jørn Wad)

Stor bredde hos Ford – mye å velge mellom

Ford presenterte nylig sin nye range av bilmodeller fra a til å, og det er nesten ikke mulig å telle hverken på to hender eller fler, hvor mange varianter man kan velge mellom. Det blir nesten slik at man også får et problem: For hva i all verden skal man velge?

Motta nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring

Til slutt koker det vel ned til det en av produktsjefene nevnte i innlegget som innviet de fremmøtte om akkurat hans ansvarsområde: Det kommer an på hvilken personlighet du har. Og så hvilke behov du har på bilfronten, naturligvis. Men kan det ikke bli litt sånn som legendariske Steve Jobs i sin tid sa: Folk vet ikke egentlig hva de vil. Vi skal fortelle dem hva de ønsker seg, og så gi dem det.

4 hjuls trekk

Det vil si, HELT slik er det ikke hos Ford enda. For det første glimrer 4-hjulstrekken med sitt fravær fortsatt når det gjelder nyttekjøretøyene. Til stor frustrasjon for produktsjefene i Norge og Norden, og trolig også for potensielle Fordkunder. For selv om de kanskje kunne ha tenkt seg en trivelig Ford-løsning, blir det nødt til å velge annerledes, om de altså har bruk for en bil som trekker på alle 4 hjul. Om man da ikke kjenner seg litt eventyrlysten, og tråkker til med en Ranger «Wild-Track», for eksempel. Take a walk on the wild side. Da har man alle rettigheter, som det heter på barspråket. Rett til å bestige enhver byggeplass med triumferende og ikke minst diskréte øyekast for å uteske om det er noen som kaster misunnelige blikk. Og det er det ganske sikkert. For Ranger er spennende, småfrekk og full av kraft. I tillegg altså med de etterspurte egenskapene når gjørma ligger lokkende og uskyldig, men lumsk og venter på at du skal trekke en svinetung henger eller har lastet bilen full med sveiseutstyr eller malersprøyter av forskjellige slag. Du kan kjenne deg trygg.

  Foto: Jørn Wad

Imidlertid blir du nok også noe stivbeint, om du skal kjøre langt med den bilen, for setene er bemerkelsesverdig korte, og bilen er akkurat så stiv som en pickup nødvendigvis vil føles.

Ny Connect

Transit-familien har flere nye former, både når det gjelder Courier, Connect og Custom, som vel er den bilen som de fleste kort og godt kaller «Transit». For å begynne med den minste først: Courier.

Vel, det er akkurat det den er. Minst. Når man setter seg inn i denne bilen får man litt den samme følelsen som når man tar plass om bord på et fly fra Ryan-Air: JA, det ble en ganske så billig reise, men hvor klokt var det egentlig å satse på denne modellen? Skal du bare svippe hit og dit innen et begrenset område, er det klart at det likevel er et billig alternativ.

Men så kom Ford altså med en helt splitter ny Transit Connect. Mange har både ledd og grått med denne bilen, etterhvert som Ford har satt inn og endret gode seter til å bli heller middelmådige, og å ha hatt et betydelig rustproblem. Hva dette siste angår er det såvisst ikke mye man kan mene etter en kort prøvetur, men det er ingen tvil om at nye Ford Connect er særdeles lovende. Med større følt plass i cupeen – en følelse av «rommelighet» kombinert med smarte løsninger som vil glede den som har bruk for en virkelig arbeidskamerat i bils form. Lasterommet er rommelig for denne klassen, og det er ikke stappet inn mer teknikk enn det som er absolutt nødvendig. For de tekno-frelste finnes det rimelig nok en del duppeditter og blinkende lys å få, men inntrykket er at bilen er holdt i en nøktern stil og har fått ett uttrykk som skaper tillit og interesse. Det skal bli en fornøyelse å ta en nærmere titt seinere.

Transit

Så er det storebror, da. Nær sagt ingen andre biler har vel så mange varianter og påbygningsmuligheter som for Transit Custom. Eller hvilket etternavn den så vil bli utstyrt med, alt etter som den endrer «ansikt»: et alternativ kanskje ikke så mange tenker over, er muligheten for en 2-tonner, eller kanskje enda større og tyngre. Her kan man virkelig vokse med oppgaven, og få et kjøretøy som uansett vil tilfredsstille de ønsker og behov man måtte ha. Når man nå velger å fokusere på den moteriktige kobberfargen som har inntatt bilbransjen de seinere årene, i alle fall i Norge, er det klart at Ford melder seg på som en virkelig trendsetter også. Ikke for det, man er nesten høyest på pallen hva salg av nyttekjøretøyer angår (selv om det var bare 1 bil om å gjøre før VW ville ha tatt dem igjen ifjor.). De modellene som nå slippes ut på markedet, vil neppe bremse den trenden. Så det er et Ford-team struttende av selvtillit som nå presenterer neste års range, og som har mye å tilby selv den kresne håndverkeren.

GULLHAMMEREN/19. oktober 2018

Pris for teknologiutvikling

Prisen, EN GULLHAMMER, ble gitt til byggherren i forbindelse med «Det Norske Byggemøtet» 17. oktober. Gullhammeren 2018 er innstiftet for å synliggjøre gode eksempler på personer, prosjekter og virksomheter som bidrar til å bringe bygge- og eiendomsbransjen framover. Les hele saken

Til toppen