Tidenes største designsatsing

Tidenes største designsatsing

– Norsk design er inne i en gullalder, sier Trude Gomnæs Ugelstad, påtroppende administrerende direktør ved Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Milano Design Week, som åpner 12. april, er Design-Norges største internasjonale satsing noen sinne.

Motta nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring

På årets Milano Design Week er norsk design mer synlig enn noen gang tidligere – både produsenter og designere er til stede på flere arenaer. Hele 14 norske møbel- og interiørbedrifter har gått sammen om fellesutstillingen Insidenorway. Alt fra store norske industribedrifter som Håg og Jøtul, mindre aktører som Fjordfiesta og Northern Lightning og helt nye aktører, har i år funnet veien til Milano.

– At norske produsenter innen møbel og interiør samarbeider om å bygge omdømme internasjonalt gir større kraft i markedet, sier Egil Sundet. Han er bransjesjef i Norsk Industri møbel+interiør, som er en av aktørene bak Insidenorway.

– En felles eksponering som dette styrker kjennskap til norske merkevarer, bygger nettverk og bidrar til økt eksport og norsk verdiskaping, mener han.

Gullalder for norsk design

– Dette blir en fantastisk uke for norsk design! Milano er et svært viktig utstillingsvindu for norske designere og produsenter, og det rekordstore antallet gjenspeiler situasjonen for norsk design akkurat nå – vi er inne i en gullalder, sier Trude Gomnæs Ugelstad, påtroppende administrerende direktør ved Norsk design- og arkitektursenter (DOGA).

– Dette er også godt nytt for norsk økonomi og innovasjon. Design er en vekstnæring, slår hun fast.

De siste årene har stadig flere kvalitetsbevisste norske produsenter samarbeidet med dyktige norske designere, og norsk møbeldesign vekker stadig større anerkjennelse internasjonalt.

– Vi ser likevel et uutnyttet potensiale for verdiskaping på dette feltet, både i det norske og internasjonale markedet. Ved å samarbeide om internasjonale profileringstiltak styrkes både samarbeidet og synligheten – også i Norge, sier Ugelstad.

Viser fram Norges nye talenter

Elleve nye, norske designtalenter har blitt valgt ut til å få vise fem sine arbeider i Salone Satellite, en arena hvor internasjonale produsenter ser etter nye talenter. Silje Nesdal stiller ut spisebordet Massi Table, de tre fatene Aad og veggteppet Onomik.

– Dette er en eventyrlig sjanse til å vise seg fram for de viktige internasjonale bransjeaktørene. Norge er et lite land og vi er avhengig av arenaer som Milano Design Week for å nå ut. Det er tallrike eksempler på at en vellykket satsing på messen fører til oppdrag og produksjon, sier Nesdal.

Det er samtidig mange frittstående utstillinger over store deler av Milano denne uken, i hovedsak under paraplyen Fuori Salone. Her vises to norske utstillinger. Structure – Norwegian contemporary craft and design og Inside Wood. Den første er et samarbeidsprosjekt mellom Norwegian Craft og designkollektivet Klubben. 26 av de beste norske designene og kunsthåndverkene viser frem sine produkter i håp om å finne internasjonale produsenter. Den andre utstillingen er organisert av Kunst- og designhøgskolen i Bergen. I denne utstillingen viser studentene frem hvordan de i utdanningen eksperimenterer med tre og utvikler fremtidsrettede produkter basert på bærekraftig norsk trevirke.

– Det viktig å ha en god hjemmebase i Norge. Men det norske markedet er begrenset, så mange vil være avhengige av internasjonale oppdrag for å overleve og kunne jobbe som møbeldesignere i Norge over tid, sier Silje Nesdal.

Hele den norske verdikjeden vises fram i Milano – fra utdanningsinstitusjoner til designere og produsenter. Flere av Norges mest etablerte designere viser også frem sine møbler og produkter gjennom utenlandske produsenter. Eksempler på dette er Andersen & Voll for Muuto, Daniel Rybakken for J. Hill’s Standard og Andreas Engesvik for Hay.

Fremtidsrettet

Den norske næringsklyngen for møbel- og interiørindustrien, Norwegian Rooms, har satt i gang et langsiktig arbeid for å utvikle norske merkevarer internasjonalt:

– Å være med på å sikre en helhetlig presentasjon av de toneangivende merkevarene i Milano på denne måten er en fremtidsrettet investering for norsk møbel- og interiørproduksjon, sier klyngens leder, Oddbjørn Hatløy.

Til høsten igangsettes et nytt og spennende internasjonaliseringsarbeid. Et skreddersydd kompetanseprogram for norske merkevare- og designbedrifter startes da opp. Innovasjonsledelse, merkevarebygging og internasjonalisering blir sentralt. Programmet er utviklet etter et samarbeid mellom Norwegian Rooms og Norges Handelshøyskole i Bergen.

– Når dyktige ressurser fra bedrifter i samme industri, møtes til et felles faglige diskusjoner på denne måten, oppstår uante selvforsterkende effekter, så dette blir veldig spennende, sier Hatløy.

TRE/17. juli 2018

Et utstillingsvindu for konstruksjonsprodukter i tre

Metsä-gruppens nye besøkssenter i Äänekoski i sentrale Finland, er et godt eksempel på rask konstruksjon ved bruk av tre. Bygningen på 1000 m2 viser hvordan Metsä Woods Kerto LVL-produkter muliggjør rask, lett og grønn konstruksjon. Bygningen kombinerer industrielt produserte treelementer og unike arkitektoniske løsninger med detaljert tømrerarbeid. Les hele saken

Til toppen