Veidekke innfører antikollisjonssystem på tårnkraner

Veidekke innfører antikollisjonssystem på tårnkraner

Veidekke Entreprenør innfører antikollisjonssystem for tårnkraner på bygg- og anleggsprosjekter i Norge der flere kraner har overlappende lastesoner. - Dette er et viktig bidrag i vårt kontinuerlige arbeid med å øke sikkerheten på våre byggeplasser, sier HMS- og miljøsjef Steinar Stake.

Motta nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring

- På de største prosjektene våre kan det være opptil 3-4 høye tårnkraner i sving på samme tid. Vi har dessverre opplevd at kraner har kommet inn i nabokranens vaier og dermed har lasten kommet ut av kontroll. Disse hendelsene har heldigvis kun endt med materielle skader, men potensialet for alvorlige personskader har helt klart vært til stede, fortsetter Steinar Stake.

Bidrar til økt sikkerhet

Veidekke har prøvd ut antikollisjonssystem på flere prosjekter. En monitor gir kranføreren bedre oversikt, og systemet varsler og stanser kranen om nødvendig.
- Vi har fått gode tilbake¬meldinger på at dette er en effektiv ekstra barriere som bidrar til økt sikkerhet. Derfor innfører vi dette som standard på alle våre prosjekter der to eller flere kraner har overlappende lastesone, avslutter Steinar Stake.

Kravet gjelder for nye prosjekter med umiddelbar virkning, og tilsvarende for alle pågående prosjekter som varer lenger enn til 1. august (frist for ettermontering er 1. april).

Video nederst viser utsikt fra tårnkran i Bjørvika.

REHABILITERING/16. august 2018

Den verdensberømte arkitekt: – Vi er nødt til å rehabilitere bygninger

Den verdensberømte arkitekten, Julien De Smedt, eier av JDS Architects blir en av de store foredragsholderne under lanseringen av Building Green i Oslo. Han oppfordrer til å rehabilitere allerede eksisterende bygninger og mener at det er denne veien vi må gå for å sikre en bærekraftig arkitektur- og byggebransje i fremtiden. Les hele saken

Til toppen