Vil endre isolasjonsmarkedet med trefiber

Vil endre isolasjonsmarkedet med trefiber

Hunton skal tydelig markere seg i det nordiske isolasjonsmarkedet. Trefiber skal bli den mest anbefalte løsningen for miljøriktige bygg.

Motta nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring

Den tradisjonsrike industribedriften Hunton sparker i gang en større nordisk satsing for å vinne hodet og hjertet til de som ønsker de beste og mest miljøriktige løsningene til sine bygg.

– Vi ønsker å endre isolasjonsholdninger på tvers av Norden og bidra til at markedet endrer seg fra mineralull til en økende andel grønn isolasjon, fordi det smarteste valget for miljøet også gir det beste inneklimaet. Vi mener at naturlige råvarer basert på trevirke er best for nordisk byggeskikk. All vår isolasjon vil i løpet av 2018 være produsert av kortreist treflis, som er et overskuddsmateriale fra trelastproduksjon, sier adm. dir. i Hunton, Arne Jebsen.

Det grønne skiftet i samfunnet

Hunton håper å dra nytte av det grønne skiftet i samfunnet og den økte interessen blant arkitekter, byggmestere, byggevarekjeder og privatpersoner for tre- og trefiberbaserte byggeløsninger. Selskapet har gjennomført betydelige investeringer for å ta markedsandeler, og neste år står den nye 200-millioners fabrikken klar på Gjøvik. Den vil forsyne hele Norden med miljøriktige produkter.

– Vi vil spre kunnskap og dele informasjon slik at trefiberisolasjon på sikt blir et naturlig valg, sier Jebsen.

Målsetningen er å få fagfolk og forbrukere over hele Norden til å fremsnakke trefiber, slik at de anbefaler naturlige løsninger til sine venner, kolleger og kunder.

– Mange håndverkere vil foretrekke trefiber fordi dette er den mest behagelige isolasjonen å jobbe med. Kundene skal forbinde fornybar isolasjon med kvalitet, energieffektivitet, helse og sunnhet, og fremstå som det beste for nordiske forhold, sier Jebsen.

Produsere verdens mest miljøriktige isolasjon

Den nye fabrikken vil ha en produksjonskapasitet ved full kapasitet på 40 000 tonn isolasjon i året og skal forsyne hele Norden med isolasjonsmatter og blåseisolasjon. Målet er en omsetning på 100 millioner kroner innen de neste årene. Fabrikken skal naturligvis bygges i tre der foretrukne byggematerialer inkluderer massivtre og trefiberisolasjon.

– På Gjøvik skal vi produsere verdens mest miljøriktige isolasjon. Råvarene henter vi fra egne skoger og energien fra ren norsk vannkraft. På den måten skal vi sikre at Hunton blir en enda mer kvalitetstung løsningsleverandør som gjør det enklere å bygge både solid og grønt, avslutter Jebsen.

GRØNNE TAK/16. november 2018

Grønne tak er på fremmarsj i byene

– Grønne tak er ikke bare en ting, slik mange kanskje ser for seg. Når folk hører dette begrepet, tenker man seg gjerne et tradisjonelt torvtak. Men det er altså mye mer enn som så, og grønne tak er på fremmarsj. I Oslo jobbes det med en egen strategi for slike tak. Les hele saken

ENERGIEFFEKTIVISERING/16. november 2018

Jakter videre på ideer som kan knekke milliardkoden

Enova anslår at det årlige markedet for lønnsomme energitiltak i bygningsmassen er på flere milliarder kroner. Likevel går det for tregt med energieffektiviseringen. Statsforetaket har allerede støttet 8 ulike forretningskonsept som kan få fart på utviklingen med til sammen 6,4 millioner kroner. Nå er en ny konkurranse ute. Les hele saken

Til toppen