Kulturminister Abid Raja satte det første, symbolske spataket da selve byggingen av det som skal bli flerbrukskonseptet Asker velo startet i oktober 2020. Velodromen blir reist på Langenga, og prosjektet skal stå ferdig til skolestart neste høst – altså august 2022. Velodromen blir etter alle solemerker et senter for utviklingen av sykkelsporten på hele Østlandet, mener prosjektutvikler Runar Berg hos Veidekke Bygg Buskerud.
– Det har vært fantastisk gøy å jobbe med dette, men samtidig har det også vært utfordrende i perioder. Ideen om en velodrom har Norges Cykleforbunds Kompetansesenter (Sykkelforbundet) forsøkt å realisere i mange år allerede. Det handler jo om utvikling av hele sykkelsporten på Østlandet. Velodromen blir dermed et regionalt kompetansesenter, og det har vært hovedideen hele veien.
Og den veien har vært humpete til tider:
– Utfordringen har vært finansieringen. Sykkelforbundet har ikke hatt midler til å finansiere alt dette selv, så de var avhengige av å få tak i en tomt de kunne bruke. Det ordnet de. Da gjensto resten av finansieringen i prosjektet, og det endte altså til slutt med at vi nå bygger et næringsbygg ved siden av. Da tidligere Veidekke eiendom – nå Nordr – fattet interesse for dette, falt brikkene på plass. Et smart trekk har vært å lage en flerbrukshall inne i sykkelvelodromen, slik at de drar inn leieinntekter fra Asker kommune.
Et viktig flerbruksbygg
Asker velo utgjør et idrettsbygg, en velodrom og et næringsbygg på totalt seks etasjer. Prislappen er beregnet til 500 millioner kroner, med et brutto areal på 15.700 kvadratmeter. Hos byggherre Nordr Norge fattet de fort interesse for det friske prosjektet:
– Det kom en henvendelse fra Sykkelforbundet, og vi så fort at det var et spennende prosjekt som også passet vår organisasjon. Vi hadde også et sett potensielle leietakere som var interessert i å leie – uten at vi hadde noen konkret avtale med dem den gang. Det var en interessant blanding av leietakere, med skole og barnehage – i tillegg til sykkelforbundet. Sånn sett var prosjektet delvis ferdigknadd markedsmessig. Vi gikk derfor videre med dette, forteller direktør for næringsbygg i Nordr, Sverre Stræth.
Velodromen blir bygget med en kombinert flerbrukshall for kommunale formål i midten, og den oppbygde sykkelbanen rundt får en indre baneomkrets på 200 meter.
Næringsbygget skal inneholde to etasjer med to private ungdomsskoler, to etasjer med kontorlokaler, en etasje med barnehage og en etasje med næringsareal. Norges Toppidrettsgymnas åpner en ungdomsskole i samme bygget, og NRG – Norges Realfagsgymnas – leier også lokaler der.
– Det er unikt i seg selv at vi bygger en velodrom i Norge. For sykkelsporten er det helt strålende. Enkelte av leietakerne, og kanskje særlig Toppidrettsgymnaset, vil få direkte utbytte av dette gjennom å ta i bruk idrettsflaten. Jeg antar de også kommer til å ha en egen sykkellinje, eller sykkel som spesialområde, på den skolen, sier Stræth.
– Det er veldig moro for oss i Nordr å bidra til å realisere et slikt prosjekt, både fordi det gir idretten noe viktig, lokalmiljøet får også mye – i form av skole og barnehage. MRG er et veldig spennende skolekonsept, som har lykkes godt i Bærum. De har bygget opp et godt renommé, og det er stor interesse for den skolen blant elever som ønsker å spesialisere seg innen realfag. Asker kommune kan virkelig dra nytte av alt dette.
Skryter av kommunen
– Det har vært et prosjekt med betydelig prosessrisiko, fordi det har vært så mange aktører med i bildet. Selv Kulturdepartementet har vært involvert, i forbindelse med bevilgninger til velodromen. Med mange parter involvert, øker risikoen for at noen trekker seg. Videre har vi hatt en grunneier med på laget, som har et boligprosjekt på gang i naboområdet. Det er viktig, også for oss. Vi har imidlertid klart å sy alt dette godt sammen.
Både Nordr og Veidekke berømmer Asker kommune for engasjementet.
– Asker kommune er veldig entusiastiske, og de er på et vis med i prosjektet. De har ingen eierinteresser, men de skal leie idrettsflater, og stiller også garantier i forbindelse med sykkelforbundets finansiering av prosjektet. Uten kommunes engasjement, har jeg vanskelig for å tro at det ville blitt realisert. Det ville i hvert fall ikke hatt samme fremdrift som vi nå har. Det har vært avgjørende, reflekterer Stræth.
– Asker kommune er flinke til å legge til rette for sine innbyggere, og Ilsenga er allerede et område med flere idrettsanlegg. Nå får de altså også to nye skoler, samt en velodrom.
Runar Berg har også lovord:
– Jeg må skryte litt av Asker kommune, som har lagt alle kluter til for å få dette på plass. Vi har sittet sammen med dem, Nordr og Sykkelforbundet for å få alle partene til å snakke sammen. Utfordringen har altså vært finansieringen. Sykkelforbundet har ikke hatt midler til å finansiere alt selv, så de var avhengige av å få tak i en tomt de kunne bruke. Det ordnet de. Da gjensto resten av finansieringen i prosjektet, og det endte altså til slutt med at vi bygger et næringsbygg ved siden av.
Fikk et flott eierskap
For Veidekke var den største utfordringen selve reguleringen og avhengigheten av tilliggende prosjekter, forteller distriktsleder for Veidekke Bygg Buskerud, Gro Brathovde.
– Pandemien dukket også opp, og det gjorde ikke ting enklere. Vi fryktet at det ville kunne legge boligprosjektet på is. Det ville rammet implementeringen av teknisk utstyr og annen infrastruktur. Rekkefølgen i reguleringsplanen gjorde at det ble svært komplisert å få dette til. Vi var mer skeptisk mars i fjor. Da oppsto en skummel handlingslammelse, og det kom signaler om at mange prosjekter ville stanse opp.
– Nå er vi tryggere på at vi blir ferdig til høsten 2022, slik planen er. Det har løst seg både økonomisk og planmessig, mye takket være innsatsen fra Asker kommune.
– Vi er også veldig glade for at vi som entreprenør har fått lov til å være med å utvikle prosjektet. Det gjør at det er mye mer gøy for oss, og det sørger også for at vi får et helt annet og dypere eierskap til dette. Dette er blitt vårt prosjekt, ikke bare noe vi reiser for byggherren. Det er like mye vår velodrom, som det er sykkelforbundets.
– Dette er et bygg alle snakker om. Det gjør prosjektet spesielt. Og trolig blir vi enda mer stolte av dette når det står ferdig, og vi får det litt på avstand.