Haukåsen friluftsbarnehage i Trondheim var det aller første undervisningsbygget med BREEAM-NOR sertifikat i Norge. Dette har ledelsen tatt på alvor og satt BREEAM på programmet for Superheltan (de største barna) i barnehagen. Engasjementet til barna har vært enormt, forteller pedagogisk leder Anne Mari Bjørnstad.
Miljø er noe barnehagen stadig vekk har som tema både i barnegruppa og i personalgruppen sier Bjørnstad.
- Vi er jo en friluftsbarnehage, og det faller ganske naturlig for oss å ha fokus på naturen rundt oss - og vise respekt for miljøet vi er i, sier hun.
Superheltan trengte en utfordring
Bjørnstad, som har vært primus motor for BREEAM-prosjektet forteller at barnehagen ville utfordre årets Superhelta på nye områder, og at BREEAM-barnehagen var et naturlig utgangspunkt til nettopp det:
-Første BREEAM-samling for barna ble holdt i august i år, og det var en stor suksess etter første stund! Interessen for både solceller, energibrønner, materialvalg- og miljø generelt var helt enorm. Vi måtte sette av to samlinger i uken til dette prosjektet, fortelle hun
Hva er barnehagen laget av?
-Vi har gjennom prosjektperioden sett på hva barnehagen egentlig er laget av. Vi har kikket på treverket, og sett på materialer. Vi har lært om (Massivtre) og glass. Barna har også stilt spørsmål om lyden anlegget i barnehagen lager, og hva det egentlig er. Vi kom raskt frem til at det var luft, forteller hun.
Energibrønner var populært
-Barna lette etter energibrønner når vi gikk tur, og de undret seg over hvor energibrønnen var i barnehagen. Vi gikk opp på loftet for å se på rørsystemet for å skjønne mer av det. Vi brukte også Youtube for å se hvordan energibrønner faktisk blir til, og barna lagde skulpturer av energibrønner i etterkant av samlingen. Energibrønner var populært, ler hun.
Modellering av gjenbruksmateriale
Barnehagen har vært bevisst på å bruke gjenbruksmateriale og tre i forbindelse med modelleringene og for å formidle hva miljøvennlig er. Barna selv har kommet frem til at miljøvennlig betyr å være snill mot miljøet.
BREEAM-samlingene har vært basert på barnas utgangspunkt og deres nysgjerrighet, forteller Bjørnstad som innrømmer at hun veldig ofte har måtte legge vekk det hun selv har forberedt, slik at hun heller kunne møte barnas iver etter å finne svar på andre ting de har grublet på i forbindelse med BREEAM.
-Det har vært overveldende å se hvor stor interessen har vært hos barna! Og det har vært veldig lærerikt å være med dem på ferden. Miljø er gøy, og det viser seg også i praksis når barna tar det de har lært med seg videre på tur, og med seg hjem.
-Jeg må imidlertid erkjenne at enkelte ting har vært vanskelig å forklare, blant annet dette med luft og vann, og jeg var redd for å ikke gjøre det konkret nok for dem - men, de tar det for det det er - og gjør sitt ytterste for å forsøke å forstå - og så spør de også hjemme. Ja, det har vært et spennende prosjekt, avslutter hun.