Utviklingen av elektriske bygg- og anleggsmaskiner, så som elektriske gravere, har skutt fart de siste årene. Større krav til elektrifisering og lavere utslipp, samt stadig bedre teknologi, har økt markedsandelen til den elektriske drivlinjen.
I fjor lanserte utstyrsleverandøren Wee.no to identiske gravere med ulike drivlinjer: Den elektriske RWX 1,2 Electric og den dieseldrevne søsteren RWX 1-E. Graverne på rundt ett tonn har blitt grundig testet opp mot hverandre, forteller maskinansvarlig Jan Sigurd Bakken.
– Vår erfaring med de mindre batteri- og dieseldrevne graverne er at de nå er likestilt på de aller fleste områder. Hva gjelder RWX-serien er graverne relativt like både i kraft og håndtering. El-maskinene er fortsatt litt dyrere i innkjøp, men dette veies opp av lavere vedlikeholds- og driftskostnader, sier Bakken.
Samtidig er det en del forskjeller mellom de to drivlinjene som bør vurderes før man går til innkjøp. Valget av riktig graver handler om alt fra bruksområde til førerpreferanser, forteller Jan Sigurd Bakken.
– Det er flere faktorer som er til fordel for batteridrevet maskin. Likevel merker vi at valget fortsatt handler mest om krav i anbudsprosesser, der det forutsettes flere utslippsfrie maskiner for å sikre seg oppdrag.
– Skal salget av elektriske gravere øke, må flere potensielle brukere føle at det er mer praktisk å benytte elektriske maskiner, sier Jan Sigurd Bakken.
Innendørs og utendørs
En av de viktigste, praktiske årsakene ved å velge batteridrevne gravere, er at disse som utslippsfrie kan opereres innendørs eller under bakkenivå.
– Det er en åpenbar fordel at den elektriske graveren er avgassfri, samt støyer og vibrerer mindre. Dette bedrer miljøet både for fører og omgivelsene. Mange og lange timer bak spakene blir lettere i en elektrisk maskin, sier Bakken.
Tilpasset lange arbeidsdager
Samtidig er det den dieseldrevne graverens store fordel at den kan driftes i lengre intervaller, og ikke krever lange pauser for ladning.
– Eksempelvis må vår RWX 1,2 Electric lades etter rundt 6 timers bruk, og krever 10 timer i kontakten for å fylle lithium-batteripakken helt. Det gjør den mindre praktisk når oppdraget er langt fra strømkilden, eller man kun jobber lange og tunge økter. Godt tilrettelagte ladefasiliteter er viktig om du skal drive effektivt med elektriske gravere, sier Jan Sigurd Bakken.
– Elektriske maskiner eller hybridvarianter vil med tiden ta en større del av dette markedet. Men for dem som må flytte maskinen langt og ofte, eller jobbe lange dager og ikke har tilgang til strøm, er den dieseldrevne graveren fortsatt å foretrekke, avslutter maskinansvarlig i Wee.no, Jan Sigurd Bakken.