Foto: Erik Burås / Studio B13 for Fremtidens
Thor Lynneberg
Publisert: 05.03.2020 

Isolering: Bedre balanse med papir

Celluloseisolasjon på resurkulert avispapir er energigjerrig og effektivt, mener de hos CBI Norge.

– Celluloseisolasjon er et naturlig produkt, som legger beslag på mindre ressurser både under fremstilling og etter endt bruk, forteller daglig leder hos CBI Norge, Knut Johnsrud.

– Du kan faktisk ende opp med et «negativt» miljømessig fotavtrykk etter endt livsløp. Cellulosebasert isolasjon har et stort fortrinn med dette. Vi har veldokumenterte løsninger med tanke på brannmotstand, energibruk, miljø og utførelse. Samtidig får vi tilbakemeldinger om at våre kunder ofte opplever byggeprosessen som tidsbesparende.

Foto: Erik Burås / Studio B13 for Fremtidens

Bedre energibalanse

Markedet skiller gjerne mellom mineralbasert isolasjon og organisk isolasjon, som også inluderer cellulose. Celluloseisolasjon lages av trefiber eller retur-avispapir, mens mineralull lages av stein eller glass.

– Celluloseisolasjon utmerker seg med lav luftgjennomgang, en viktig egenskap når kravet til mer energieffektive bygg stadig skjerpes. Konveksjon, eller lettere sagt luftbevegelse i konstruksjonen, har en innvirkning på den faktiske isolasjonsevnen. Et isolasjonsmateriale med lavere luftgjennomgang gjør at konveksjonen skjer saktere. Dette er et viktig poeng. Det ville ikke ha så mye å si, dersom temperaturene ville være konstante også ute – for eksempel minus 10 grader. Men vi vet dette gjelder kun i korte perioder i året. Samtidig ønsker alle en jevn konstant innetemperatur uansett årstid, og vi oppnår med lavere konveksjon en bedre energibalanse.

Yngre kunder tenker grønnere

CBI leverer isolasjon av resirkulert avispapir, med en visjon om å være den foretrukne og mest anerkjente merkevaren i Norge innen bærekraftige isolasjonsløsninger for nybygging og renoveringsprosjekter. Johnsrud mener fremtidens kunder vil kreve miljøriktige løsninger.

– Vi opplever en dreining blant kundene våre. Større entreprenører blir nå målt på miljøvennlighet, og vi opplever det som det er en «kamp» dem imellom for å kunne levere de «grønneste» byggene til en ny generasjon miljøbevisste kunder. Dessuten opplever vi at flere sluttbrukere under 40 år har et helt annet søkelys på valg av produkter til byggverkene sine, med tanke på miljømessig påvirkning.

Foto: Erik Burås / Studio B13 for Fremtidens

– Vi har alltid hatt cellulosebasert isolasjon som vårt produkt. Vi hadde alternative isolasjonstyper i sortimentet, men vi kuttet dem ut for et par år siden. Vi ønsket å rendyrke celluloseisolasjon. Det vi ser i dag kun er begynnelsen på en betydelig endring i næringen. Energibruk har allerede vært et tema i byggenæringen i flere år. Isolasjon i seg selv er kanskje det største mengdeproduktet i et bygg. Om valgmulighetene her har det lenge vært temmelig stille, men vi merker at det kommer.

Miljøkrav er en mulighet

CBI Norge satser også hardt på dokumentasjon og sertifiseringer. I Tyskland er den viktigste av dem er «NaturePlus»-merket, mens i Norge gjelder den EU-standarden Environmental Product Declaration (EPD). Samtidig opplever CBI Norge dette som en liten «jungel» for en liten aktør:

– Vi klarer ikke å ha sertifikater fra alle ordninger tilgjengelig. Strengere krav til miljøregnskap i forbindelse med bygg er imidlertid en mulighet for oss. Vi har EPDen som en driver, og vi ser der hvilke faser de i dag legger vekt på. Noen vektlegger kun fase A1 til A3, som går på produksjon. Der har vi veldig gode tall, fordi det bindes mer CO2 enn det forbrukes da treet allerede har bundet mye CO2 i vekst, samt at vi gjenbruker papir. Det brukes også meget lite energi til å fremstille isolasjonen.

– Vi skulle ønske alle EPD er ble regnet helt ut, helt til fase D – punktet som omhandler gjenbruk, og at det blir mer fokus i markedet på å også kreve dette. Vi ser at det er mange konkurrenter som ikke deklarerer fase D, fordi det oppleves som mer eller mindre «frivillig». Kan dette være fordi leverandører ser at punktet bidrar feil vei, og dropper den delen? Jeg håper også «etter endt bruk fasen» av en livssyklus kommer til å spille en større rolle fremover.

Men er produktene kortreiste, også?

– Vi skulle gjerne hatt norsk produksjon. Men i Skandinavia utgjør vi ikke flere potensielle kunder enn at vår hovedleverandør Isocell ser oss som ett og samme marked. Fabrikken ligger derfor i triangelet Oslo, København og Stockholm, for å levere til de tre landene. Den største råvaren er avispapir fra Sverige og Norge. Vi mener vi derfor kommer godt ut med tanke på minimalt fotavtrykk til transport.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring