Bygg- og anleggsbransjen har skjønt at enkle og effektive løsninger er lurt. – Men egentlig er årsaken til vår suksess ganske kjedelig, innrømmer Steffen Nerdal i SmartDok.
Ronny Wilberg fisker frem telefonen sin fra de dype lommene i arbeidsbuksen. Den har et kraftig cover og utenpå der igjen en plastpose med zip-lås. Peab-tømreren har et spørsmål til Steffen Nerdal om bruken av SmartDok-appen, og et ønske om en litt annen løsning på registrering av overtidstimer.
– Vi er så lite som mulig på kontoret. Det er brukerne som forteller oss hva vi skal gjøre og hvordan systemet skal fungere. Det er her produktutviklingen skjer, sier Nerdal til Finansavisen og inviterer entreprenøren Peab til et nytt møte.
Digitale systemer
Bakgrunnen for samtalene er at Nerdal er SmartDoks forlengede gründerarm i Sverige, men nå er han på besøk i hovedstaden. Den Altabaserte bedriften har også et kontor på Lysaker i Oslo. SmartDok er Norges mest brukte digitale system i bygg- og anleggsbransjen.
Der handler det om å gjøre hverdagen enklere for alt fra snekkere til ledelse og regnskapsfunksjonen. Løsningen gir oversikt og enkel kontroll av timer på mann og maskin, vareforbruk, service på maskiner og vedlikehold, verktøyoversikt, dokumentasjon, sjekklister, timelister, ferie- og fravær, logging av sprengstoffuttak med mer.
Peab har rundt 1.600 brukere av systemet og har vært kunde i tre år.
– Grunnen til at det er tatt så godt i mot, er at alt er på mobilen, sier prosjektleder Helge Aune i Peab support, som har vært ansvarlig for å rulle ut SmartDok i hele Peab.
– Hva brukte dere tidligere?
– Papirer, noen Excel-løsninger og et internt system. Men det krevde for mye av den enkelte å bruke det.
Gir store gevinster
Anleggsarbeiderne har jobbet siden de tok i bruk SmartDok i 2014 på prosjektet Grüner Village på Grünerløkka. Der skal en gammel fabrikkbygning og to nybygg bli til 76 leiligheter.
– Det skal stå nøkkelferdig til jul, sier tømrer Åge Helmersen og ler en latter som gjør at vi blir usikre på om det er ironi eller hugget i sten.
– Vi bruker systemet ute i felten. Det gir store gevinster fordi vi sparer tid i hele kjeden; alle som skal føre og godkjenne, bedre kontroll på lønn og timelister og vi får tallene mye tidligere.
Dessuten er det mindre fare for feil fordi alt legges inn digitalt, enten det er snakk om fakturagrunnlag eller lønn, sier Aune til Finansavisen.
Ved siden av ham smiler Nerdal som en sol. Det er musikk i hans ører. Og det er slik han også skal bygge bedriften videre til våre naboer i øst.
– Måten vi skal gjøre det på, er egentlig ganske kjedelig. Vi gjør som i Alta og Oslo og bygger sten på sten. Og vi hører på hva kundene vil ha. Bygger vi noe som ikke er bra nok, får vi stryk av kundene. Da må vi tilbake på kontoret og jobbe videre med det de vil ha. Vi er nemlig ekstremt opptatt av å skape resultater. Det hjelper ikke med all verdens gode ideer hvis ingen er interessert i å kjøpe akkurat det.
Forskjell på Norge og Sverige
Og resultater har SmartDok skapt. To ganger har de vunnet forretningslivets idrettsgalla, nemlig European Business Award. De har tjent penger i Norge fra dag én og hatt en pen vekst i omsetningen. For to år siden var den rundt 20 millioner kroner. I år styrer de mot en omsetning på rundt 35 millioner kroner. I fem år på rad er selskapet fått Gaselle-stempel. Et av dem som Gaselle-vinner.
Alle de store entreprenørene i Norge, som Veidekke, Peab og Skanska er kunder. Totalt er det 1.200 kunder og 40.000 brukere i Norge. I Sverige er de knapt i gang med sine 150 kunder og snaue 3.000 brukere.
– Vi har prøvd og feilet i Sverige, sier svenske-sjef Nerdal til Finansavisen.
– Hva er den største forskjellen på å forhandle med svensker og nordmenn?
– I Norge tas det raske beslutninger. Selv om det har vært noen samtaler i forkant, er det sjefen som bestemmer. Ikke noe mer snikk snakk. I Sverige settes det opp arbeidsgrupper, arrangeres work shops og alle peker på hverandre. Det kan ta to år før de greier å bestemme seg, sukker Nerdal.
Tidligere har den 201 centimeter lange bergenseren, som opprinnelig er økonom, jobbet med blant annet salg, rekruttering, i Investtech og i Skandiabanken. Da han, ved en tilfeldighet, hørte om IT-selskapet i Alta som la byggebransjen for sine føtter, følte han at han bare måtte flytte til Alta og bli med på reisen. Der var han i to år før han fikk ansvaret for det svenske selskapet
– Nå begynner vi også å tjene penger i Sverige, men det har tatt litt tid. I Norge er vi markedsledende. I Sverige jobber vi med å bygge opp en merkevare med én og én kunde. Det handler om å ha empati og ville hverandre godt. Og det er jo en stor beslutning å ta. Kundene våre må jo endre arbeidsrutinene sine radikalt, sier Nerdal og tenker seg om:
– En av suksessfaktorene til selskapet tror jeg er at vi ikke bare selger løsningen til kundene og ønsker dem lykke til. Vi nærmest holder dem i hånden til de har lært systemet fullt ut og kan bruke det uten hjelp fra oss.
Bedrifter med 20 ansatte
Kundene er alt fra enmannsbedriften som har én grabb som vil ha et bedre fakturagrunnlag og bedre kontroll til de aller største entreprenørene. SmartDok består av ti moduler totalt, men kundene kjøper bare de modulene de trenger.
– Snittkunden er en bedrift med 20 ansatte og bruker systemet for å holde styr på timer, materiell, faktura, ansatte og maskiner. De betaler rundt 1.000 kroner i lisens pr. ansatt per år, forteller Nerdal og legger til at de totalt er 23 ansatte i selskapet.
I Seilduksgata på Grünerløkka er det hektisk aktivitet. Det er arbeidere, arbeidslamper, byggestøv, gipsplater og midlertidige innretninger i skjønn forening. Vi er fortsatt usikre på om Helmersen fleipet eller var alvorlig når det gjaldt innflytningsdato.
– Slapp av. Vi blir ferdige i tide, slår Peabs prosjekt-leder Mads Steiro Nyland fast.
Saken ble først publisert i Finansavisen.