Til tross for utfordrende økonomiske tider, hadde samtlige av KLP Eiendoms fem kjøpesentre omsetningsøkning i 2024. Veksten er et resultat av både økt handel og flere besøkende på tvers av de ulike kjøpesentrene i porteføljen.
Slik gikk det med de fem kjøpesentrene til KLP Eiendom:
- Byporten Mall of Oslo opplevde en imponerende økning på 9 prosent i omsetningen, fra 1,32 milliarder kroner i 2023 til 1,44 milliarder kroner i 2024. Dette er rekord for Byporten. Antall besøkende økte med 5,9 prosent, til 13,2 millioner personer. Økningen reflekterer en god tilpasning til endrede kundepreferanser og økt fokus på kundeservice og markedsføring. Byporten hadde også høyest kundetilfredshet i NEMEET sin årlige kundeundersøkelse.
- Paleet i Oslo hadde en god utvikling, med omsetningsøkning på 4 prosent og et besøkstall som økte med 10,8 prosent, til 2,9 millioner personer. Omsetningen nådde 531 millioner kroner i 2024, opp fra 509 millioner kroner året før. Dermed ble det rekord for Paleet også i 2024. Denne veksten kan i stor grad tilskrives mat og drikke-segmentet.
- Glasmagasinet, hadde i 2024 sitt beste år med en omsetning på 511 millioner kroner, noe som er rekord for varemagasinet. Dette er en økning på 3 prosent fra 2023. Antall besøkende var ned 3,9 prosent til 1,8 millioner personer.
- Fornebu S har hatt en stabil utvikling med en omsetning som endte på nesten 1 milliard kroner i 2024, en økning på 1 prosent fra året før. Besøkstallene økte tilsvarende, med cirka 20 000 flere besøk. Tallene viser at senteret har en sterk posisjon blant både lokalbefolkningen og tilreisende.
- Hvaltorvet hadde en fin omsetningsvekst på 3 prosent i 2024 sammenliknet med 2023. Senteret hadde en svak tilbakegang på 0,9 prosent i besøkstallene, som tilsvarer drøyt 31 000 færre besøk. Allikevel oppnådde Hvaltorvet rekordomsetning på over 650 millioner kroner i 2024.
Ser positivt på fremtiden
KLP Eiendom ønsker å bygge videre på de gode resultatene i 2025.
– 2024 har vært et sterkt år for oss, med rekordomsetning på flere av våre sentre. Vi har fortsatt å utvikle oss og ser med optimisme på 2025 med forhåpentligvis gode helårseffekter at de grep som er gjort gjennom 2024. Vår strategi med kontinuerlig å tilpasse oss endrede forbrukermønstre, samt fokusere på en helhetlig kundeopplevelse, har vist seg å være effektiv. Vi vil fortsette å forbedre og videreutvikle våre sentre for å møte fremtidens utfordringer og muligheter, sier Christopher Raanaas, direktør for hotellforvaltning og kjøpesenter.