Bane NOR Eiendom, som eier Trondheim S, har bygget den nye parkeringskjelleren under Fylkesveien og ut mot kanalen, mellom Jernbanebrua og Polithuset i Trondheim sentrum. Parkeringshuset, som vil hete Trondheim S P-hus, har 210 offentlige parkeringsplasser, som alle kan benytte seg av. 11 av plassene er avsatt som HC-plasser og det er montert hele 100 ladere for elbiler.
Fylkesveien over parkeringskjelleren er reetablert og rustet opp, og har blitt et flott byrom med fire kjørefelts vei der to er kollektivfelt, holdeplasser for Metrobuss, ny sykkelvei og en promenade langs kanalen.
– Vi flytter parkeringsplassene fra gateplan og under bakken, og frigjør dermed areal til byutvikling, brede fortau og sykkelvei. Dette er første byggetrinn i det som blir Norges mest moderne kollektivknutepunkt, sier Arne Hognestad, prosjektsjef i Bane NOR Eiendom.
Inn- og utkjøring til parkeringskjelleren vil være via Havnegata ved Scandic Nidelven, og inn- og utgang via nytt heis- og trappehus rett ved Jernbanebrua.
Nye Trondheim S ferdig i 2025
Bane NOR Eiendom starter nå det andre byggetrinnet, som blant annet vil inneholde Trondheims nye jernbanestasjon. Bygget kommer til å inneholde en helt ny stasjonsbygning med inngang fra Stasjonsplassen. Bygningen vil bli oppført langs Sjøgangen, og skal ligge som et lokk over de fire første jernbanesporene. Det vil inneholde ankomsthall og lokaler for servicefunksjoner, café og restaurant.
Den nye stasjonsbygningen blir mer brukervennlig med både heis og rulletrapper ned til sporene. I tillegg blir det bygget 12 000 kvadratmeter med kontorer i bygget. De forberedende arbeidene er i gang, og byggingen av den nye stasjonsbygningen starter for fullt rett etter nyttår. Bygget skal stå ferdig i fjerde kvartal 2025.
– Det er ikke ofte det bygges en ny jernbanestasjon i Norge. Nye Trondheim S er et grønt byutviklingsprosjekt, og skal bli et bedre kollektivknutepunkt for buss, båt og tog. Vi utvikler knutepunktet for at flere skal reise klimavennlig med tog og mer sømløst kollektivt, sier Hognestad.
Ny bydel på knutepunktet
I 2026 starter byggingen av om lag 250 nye boliger, handels/forretningsareal, ny og overbygget bussterminal for regional busstrafikk og innendørs sykkelparkering.
Gjennom byggingen av boliger skapes det en ny bydel med liv og aktivitet som binder sammen bydelen med både Midtbyen, Brattøra og østre bydeler. Attraktive og sørvendte næringsarealer på bakkeplan med bredt fortau vil også bidra til et mer levende område.
– Dette er en betydelig satsing der vi bygger en helt ny bydel. Å kombinere kollektivknutepunkt med bolig og næring bidrar til at flere kan bo og jobbe i sentrum og la bilen stå. Mindre bilbruk reduserer utslipp av eksos, svevestøv, mikroplast og CO2. I tillegg til å styrke kollektivtrafikken vil fortetting på knutepunkt redusere byspredning og økt arealbruk i randsonene, sier prosjektdirektør Dag Haugdal i Bane NOR Eiendom.
Øker kapasiteten på Trønderbanen
Togtilbudet i Trøndelag får også et historisk løft. Flere store prosjekter skal gi passasjerene og godstransporten et bedre, raskere og mer klimavennlig togtilbud.
Trønder- og Meråkerbanen går fra dieseldrift til grønn og utslippsfri elektrifisering. Vi bytter ut gamle signalsystem i Midt-Norge med et moderne, digitalt og nasjonalt system. SJ Norge har satt inn nye, hybride tog på Trønderbanen, der vi planlegger en dobling av kapasiteten med flere person- og godstog. Bane NOR Eiendom har også bygd nytt jernbaneverksted på Støren. Prislappen for den midtnorske jernbanesatsingen er på rundt 12 milliarder kroner.