Glass og Fasadeforeningen har kommet med et nytt kvalitetssikringssystem (KS) spesielt tilpasset glass- og fasadebransjen. Første bedrift som tar dette i bruk er Nenset Glassverksted i Skien. – Verktøyet gjør oss i stand til å oppfylle stadig strengere krav fra byggherrer og entreprenører, sier Morten Mitchell.
GF – KS Online er et brukervennlig styringssystem som består av to deler. Del 1 er «Lovpålagt HMS», og del 2 er et kvalitetsstyringssystem som er et krav fra oppdragsgivere og ikke minst et krav i forhold til å få Sentral Godkjenning. Med en enkel tilpasning til bedrift og prosjekt sikres en god håndtering av bedriftens kvalitetssikring og HMS oppfølging. GF KS Online kan brukes på byggeplass, via smarttelefon og nettbrett, slik at man får tilgang til prosjektene, og kan enkelt føre avvik, lage endringsmeldinger, hente opp tegninger og så videre.
– Det er flere grunner til at vi ønsker oss en mer digital hverdag. Først og fremst handler det om å gjøre oss i stand til å få en bedre struktur på arbeidet internt. Både i form av kvalitet men også rasjonelt med at vi reduserer omfanget av manuelt papirarbeid. Dessuten er det jo slik at omgivelsene stadig kommer med strenger krav til dokumentasjon, på alle nivåer. Dette opplever for stadig flere leveranser, forklarer Mitchell.
– Kravene til for eksempel dokumentert helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS) og sikkerhet, helse og arbeidsmiljø på bygge- eller anleggsplasser (SHA) er ikke nye?
– Nei, vi har egne dokumenter og systemer for dette i dag. Poenget er at dette er manuelt arbeid. GF KS Online åpner for at vi kan importere egne kjente skjemaer og dokumenter, samtidig som vi kan utnytte de allerede innebyggede funksjonene i systemet. I sum betyr dette at vi får en svært godt bedriftstilpasset KS-system, sier Mitchell.
Opplæring
GF KS Online er et bransjetilpasset system, levert av selskapet Profsys. Øystein Bakke og Arild Tønsberg er rådgivere og kursholdere for foreningens nye medlemsfordel. Sammen med Hans Olav Meen Nilssen i Glass og Fasadeforeningen ble nylig kursopplegget som følger tjenesten testet ut som et pilotprosjekt.
– Det er nyttig for oss å kunne bruke Morten Mitchell og Nenset Glassverksted som pilotkunde. Alt som er nyutviklet for en bransje trenger raske oppgraderinger. Med denne gjennomgangen får vi fokus på brukerne av systemet. Tilbakemeldingen vi får fra Morten Mitchell bidrar til å at vi kan utvikle og forbedre programvaren ytterligere, sier Arild Tønsberg.
– Fra min side ble også pilotprosjektet i så måte nyttig. Dessuten var det verdifullt at prosjektleder Nilssen var med. Hans bransjekunnskap kombinert med teknikernes faglige bidrag er nødvendig for et gi brukerne et optimalt tilbud, avslutter Mitchell.