Jonathan og Emilie Søyland Steinsvik. Foto: Anbudsportalen AS
Publisert: 13.02.2025 

Fra frustrasjon til innovasjon – Emilie og Jonathan gjør anbudsprosessen enklere for entreprenører

Steinsøy Gruppen, med gründere Jonathan og Emilie Søyland Steinsvik i spissen, har lansert en helt ny plattform, Anbudsportalen.no. Målet er å revolusjonere hvordan små og store bedrifter håndterer anbud, og samtidig senke terskelen for deltakelse i anbudsprosesser.

– Ideen til Anbudsportalen.no oppstod fra frustrasjonen i egen hverdag. I bygge- og anleggsbransjen er vi avhengige av underentreprenører, men systemene som var tilgjengelig var dyre, tunge og ineffektive. Vi druknet rett og slett i en papirmølle. Vi ønsket noe enklere og mer tilgjengelig – et verktøy alle kan bruke, fra små bedrifter til store aktører, forteller Jonathan Steinsvik.

Steinsvik så seg lei av den daglige frustrasjonen, og istedenfor å vente på at noe bedre dukket opp, tok han saken i egne hender og startet arbeidet med Anbudsportalen.no.

Den nye portalen retter seg primært mot B2B-markedet, altså mellom bedrifter, med fokus på å koble sammen de som har behov for å få utført arbeid i et prosjekt, med de som kan levere tjenestene.

Et lavterskel-alternativ til tunge systemer

Dagens løsninger som Doffin og Mercell dominerer markedet, men de er, ifølge gründerne av Anbudsportalen, både komplekse og kostbare, noe som fort ekskluderer mindre aktører. Anbudsportalen.no ønsker derfor å utfordre dette ved å tilby et mer inkluderende alternativ.

– Vi tror på å gjøre anbudsprosesser tilgjengelige for alle. De beste håndverkerne er ikke alltid de som er best på datasystemer, og erfarne fagfolk vegrer seg gjerne for slike systemer. Målet vårt er at dette skal være så effektivt og enkelt å bruke at ingen faller utenfor, forteller Emilie Søyland Steinsvik.

Et verktøy for fremtiden – og for investorer

Plattformen ble lansert denne uken, og responsen har så langt vært god.

– Vi ser et enormt potensial her. Dette kan bli en gamechanger for bransjen, og vi er åpne for å gå i dialog med både finansielle investorer og bedrifter som ønsker å bli med på eiersiden eller i videreutviklingen av plattformen.

Stort potensiale

Jonathan og Emilie forteller at den første tanken var at systemet skulle lages til eget bruk internt i deres firma, men de så raskt at det lå et langt større behov utenfor Steinsøy Gruppen.

– Vi har fått utelukkende positive tilbakemeldinger fra entreprenørene vi har fortalt dette om. Det er helt klart at vi ikke var alene om frustrasjonen rundt håndtering av anbudsprosessene, sier Emilie Søyland Steinsvik.

De ser også et betydelig inntjeningspotensial i løsningen, og legger ikke skjul på at videreutvikling av tjenesten allerede er i tankene.

– Hvem vet, kanskje vi en dag velger å eskalere tjenesten til å også inkludere aktører som leverer tjenester til privatmarkedet og tar opp konkurransen mot aktører som Mitt Anbud, forteller Jonathan engasjert før han avslutter:

– Vi har lagt ned mye arbeid for å komme hit, og vi i Steinsøy Gruppen har gledet oss lenge til å endelig ta systemet i bruk for fullt. Vi har stor tro på at Anbudsportalen.no kan bli en viktig brikke i å gjøre anbudsprosesser enklere og mer effektive for oss som entreprenør.

Om Anbudsportalen.no:
  • Anbudsportal for B2B markedet, med hovedformål om å knytte entreprenører sammen med underleverandører.
  • Lansert i februar 2025.
  • Utviklet av Steinsøy Gruppen, teknisk løsning av WebNO.
Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring

Logg inn