Morten Dalsmo. Foto: Julia Naglestad for Fremtidens Byggenæring
Kjetil S. Grønnestad
Publisert: 10.01.2024 

Grønnere byggebransje forutsetter mer digitalisering

– Digitalisering er et viktig virkemiddel for å øke bærekraften og konkurransekraften i alle næringer. I byggebransjen er digitaliseringen ikke kommet langt nok, sier Morten Dalsmo, tidligere konserndirektør for SINTEF Digital.

Men dette er ikke unikt for denne bransjen. For ifølge Dalsmo står det ikke nødvendigvis verre til med graden av digitalisering i byggebransjen enn det gjør i andre deler av næringslivet.

– Dette skyldes ikke motvilje, men det er påfallende liten grad av samordning innad i byggebransjen, sier han.

Konkrete klimagasskutt

Ifølge Dalsmo er digitalisering et viktig virkemiddel for å få til et grønt skifte i byggebransjen. Det gjelder ikke minst mulighetene for å redusere utslipp av blant annet CO2.

– Flere ulike miljø har beregnet at ved å gå over til digitale løsninger, kan klimagassutslippene reduseres med 1/5-del innen 2030. Vi ser at dette er mulig i helt konkrete prosjekt, sier han.

Han trekker frem Skanska som et godt eksempel. Ved hjelp av en datadrevet anleggsplass har Skanska brukt innsamlede data fra sine byggeplasser til å redusere omfanget av tomgangskjøring.

– Skanska stilte krav til sine maskinleverandører om å få tilgang til flere data enn det som er normalt fra anleggsmaskinene. Ved å kombinere disse dataene med kunstig intelligens (KI) ble det mulig å utvikle løsninger for mer optimal kjøring av maskiner, sier han.

Det reduserer ikke bare utslippene av CO2. Det sparer også drivstoffutgifter.

En fragmentert næring må samarbeide mer

Et hinder for at byggebransjen skal kunne nyte godt av digitaliseringens fordeler, er at byggebransjen er for fragmentert. Den består av mange aktører. Noen store. Mange små.

Det kreves mer kunnskap for å lykkes med å innføre digitale løsninger i bedriften. Ikke bare om IT og bruk av ny teknologi. Det trengs også ny organisatorisk kunnskap og endringsledelse.

– Den største barrieren for å ta i bruk digitale løsninger er ofte psykologiske faktorer hos sluttbrukeren. Derfor er det mye å jobbe med for å få det organisatoriske rundt innføring av digitale løsninger til å fungere, sier han.

Digitalisering kan effektivisere alle livsfaser for et bygg: både prosjekteringen, byggingen og driften. Derfor anbefaler Dalsmo at et bygg får en digital tvilling allerede på planleggingsstadiet. Denne digitale tvillingen kan følge bygget gjennom hele dets levetid.

– Det er ingen tvil om at det er store gevinster å hente i form av redusert energiforbruk, raskere gjennomføring av prosesser og mer effektiv drift av bygget. Men det krever at det tekniske fundamentet er på plass. Data må kunne deles mellom de forskjellige aktørene. Og disse dataene må tas vare på gjennom hele byggets levetid. Der gjenstår det fortsatt en jobb å gjøre, sier han.

Det finnes allerede tilgjengelige digitale løsninger som byggebransjen kan benytte. Noe må utvikles og tilpasses bransjens behov, men noe er også som hyllevare å regne. Ved at ledelsen erkjenner at egen bedrift trenger et kompetanseløft, slik at de ansatte blir i stand til å ta i bruk og ha nytte av nye digitale løsninger, da har man kommet et godt steg på vei.

Noen må gå foran

Det vil være for mye forlangt at det skal være den lille byggmesteren på bygden som skal går foran og bli en digital foregangsbedrift. Det kreves styrke for å være den som brøyter vei. Derfor er det de store ressurssterke aktørene som må gå foran og vise resten av bransjen hva som er mulig å få til, og hvordan det er mulig å få til.

– Jeg vil fremheve Statsbygg som en viktig aktør. De har tatt grep og ser ut til å ville være en ledestjerne. De har en viktig rolle med å legge til rette for økt digitalisering i hele byggebransjen, sier Dalsmo.

Skal dette virkelig lykkes, krever det at vellykka løsninger blir gjort tilgjengelige for andre. Også til konkurrentene. Dalsmo vender tilbake til Skanskas prosjekt som eksempel på hvordan løsningen på et problem kan deles. Dalsmo har sett mange pilotprosjekt som ikke greier å oppskalere sine digitale nyvinninger.

– Oppstartsselskapet Ditio skal kommersialisere Skanskas løsning for å redusere tomgangskjøring på byggeplassene. Slik kan hele bransjen få gleden av dette nye verktøyet, sier han.

Men da må det finnes vilje til å samhandle med de andre aktørene i bransjen. Skal byggebransjens bærekraft og konkurransekraft øke ved hjelp av digitalisering, må man dele data og nye digitale løsninger. Den enkelte bedrift kan ikke sitte på hver sin tue og finne opp hjulet på ny. Det er bedre å dra nytte av andres nyskapinger. Det legger grunnlaget for nye kommersielle verdikjeder. Altså en kommersiell utvikling og styrking av en samlet norsk byggebransje.

Må følge med

Like før sommerferien lanserte Regjeringen arbeidet med en ny nasjonal digitaliseringsstrategi som blant annet skal legge til rette for næringsrettet digitalisering. Regjeringen har også annonsert planer om å sette av over en milliard kroner til forskning på kunstig intelligens (KI) og digital teknologi over de neste fem årene.

– Her må byggebransjen se sin besøkelsestid og melde seg på det som foregår av digital satsing. Ved å løfte ambisjonene kan dette gi mer samhandling og felles satsing i bransjen, oppfordrer konserndirektøren for SINTEF Digital.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring