Birgit Rusten, daglig leder i programmet FutureBuilt og faglig leder i FutureBuilt, Stein Stoknes. Foto: Erik Burås / STUDIO B13
Rita Tvede Bartolomei
Publisert: 21.06.2019 

Hvordan bygge bærekraftige byer for fremtiden?

FN beregner at 68 prosent av verdens befolkning kommer til å bo i byer innen 2050. Bærekraftig byutvikling blir derfor enda viktigere i årene som kommer. Nå kommer verdens største konferanse om bærekraftig byutvikling til Oslo i slutten av mai.

Urban Future Global Conference hadde sin debut i Østerrikes nest største by, Graz, i 2014. Det er første gang den enorme konferansen nå skal finne sted i et land utenfor Østerrike. Fremover skal konferansen arrangeres årlig i en by i Europa: Først ut er Oslo – byen som er kåret til Europas miljøhovedstad i 2019.

– Allerede bor over halvparten, rundt 55 prosent, av verdens befolkning i byer. Vekst i befolkning vil fortsette i byene, og også den økonomiske veksten. Samtidig sliter mange byer med fattigdomsproblemer, forurensning, for mye biltrafikk og for få grønne lunger. Hovedformålet med konferansen er dele erfaringer om bærekraftig byutvikling og få nye, gode ideer på grønn byutvikling. Et viktig tema i denne sammenhengen er hvordan det å spille på lag med miljøet og satse på bærekraft, vil gi økt trivsel for innbyggerne og økt økonomisk vekst. Urban Future Global Conference er verdens største møteplass for mennesker og organisasjoner som jobber for å skape mer bærekraftige byer, sier Birgit Rusten, daglig leder i programmet FutureBuilt, som er medarrangør for Urban Future Global Conference.

Foto: Erik Burås / STUDIO B13

FutureBuilt har som mål å få frem minst 50 forbildeprosjekter på miljøvennlige bygg- og områdeutvikling i Oslo-regionen. Programmet går fra 2010 til 2020. Det består nå av 52 prosjekter som omfatter alt fra barnehager, kontorbygg, boligprosjekter og museer til nabolag og infrastrukturprosjekter.

Enorm byvekst: 70 prosent av verdens befolkning vil bo i byer innen 2050

– Når så mange som 2,5 milliarder flere mennesker (tall fra FN. red. merk) vil leve i urbane områder innen 2050: Hvordan får man da til gode byer som samtidig er bærekraftige?

– Akkurat dette er den store utfordringen, og derfor har bærekraftig byutvikling fått større oppmerksomhet de siste årene. Byer må fungere både som bosted, markedsplass og sosial arena for mennesker i alle aldre, og ikke minst må de redusere sine utslipp radikalt, sier faglig leder i FutureBuilt, Stein Stoknes.

Han minner om at byer i alle deler av verden sliter med utfordringer knyttet til manglende bokvalitet og tilgjengelighet, trafikkaos, støy og forurensning.

– Disse utfordringene skyldes kun én faktor: At vi til de grader har latt bilen forme byene og dominere både offentlige rom og gater. Ikke minst har vi latt bilene dominere våre egne liv, sier Stoknes.

Norge må omstille seg for en fremtid uten olje, og har allerede mye grønn kompetanse.

Slik ser Stein Stoknes for seg en fremtidig by i Norge - eller i et annet land i verden:

Foto: Erik Burås / STUDIO B13

– En slik by er tilrettelagt for livskvalitet i nærmiljøet, med rik tilgang på grønt og vann, møtesteder, skole og arbeid og alt det andre man trenger i hverdagen innenfor gå- og sykkelavstand, sier han.

I en fremtidsby vil det ligge et nett av smart infrastruktur for klimavennlig og gjerne lokalprodusert energi, samt kollektivtransport som helst går på skinner.

– La oss ikke glemme barna: La oss i gjerne inkludere barna i byplanleggingen. For skaper byplanleggerne byer som passer for barn, så skapes byer som passer for alle aldersgrupper, sier han.

FutureBuilts Stein Stoknes mener privatbiler ikke hører hjemme i fremtidens byer: Ikke heller de elektriske, som tar like mye plass som fossilbiler.

– Elektriske biler skader dessuten deg og barna dine like mye om du blir påkjørt. Fremtiden tilhører de myke trafikantene og nullutslipps kollektivtransport. Men gjerne også (selvkjørende på sikt) delebiler om man skal på langtur, flytte eller frakte det som ikke kan lastes på en cargo-sykkel, sier han.

Nær 3000 påmeldte: Får vise frem Norge og Oslo som gode forbilder

Birgit Rusten forteller at Oslos status som europeisk miljøhovedstad for 2019, har bevist at den er en foregangsby på bærekraftig byutvikling.

Foto: Erik Buråas / STUDIO B13

– Oslo har vært flinke på å skape en grønnere by, både med utvikling av kollektivtrafikken og ved å skape mindre biltrafikk i sentrum. Med sine mange grøntområder, inkludert marka, er Oslo mye grønnere enn mange andre europeiske byer av samme størrelse, sier hun.

Norge må omstille seg for en fremtid uten olje, og har allerede mye grønn kompetanse, sier Rusten.

– Vi ligger langt fremme på elektrifisering, og dessuten langt fremme på utvikling av klimavennlige bygg. Gjennom FutureBuilts forbildeprosjekter har vi allerede klart å bevise at det er fullt mulig å realisere bygg som har halvert mengde klimagass-utslipp, sier hun.

Vi har latt bilen forme byene og dominere både offentlige rom og gater. Ikke minst har vi latt bilene dominere våre egne liv.

For å virkelig vise frem Oslo som miljøhovedstad, tas byrommet aktivt i bruk under hele konferansen. Urban Future Global Conference vil ha 60 seminarer og over 35 utflukter og andre aktiviteter flere steder i Oslo by, sier Birgit Rusten.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring