Publisert: 21.08.2018 

Lyssetter alt fra scene til byggeprosjekter

Selskapet Atendi har bena solid plantet i TV- og teaterverden, men ser også store muligheter innen lyssetting og avansert styring...

Selskapet Atendi har bena solid plantet i TV- og teaterverden, men ser også store muligheter innen lyssetting og avansert styring av bygg.

Gründerne i Atendi hadde med seg bred erfaring og kompetanse fra teater-, film- og TV-bransjen da selskapet ble startet opp i 2010.

– Og det markedet er fortsatt en viktig del av vår virksomhet, forteller salgssjef Tommy Thoresen.

Men i tillegg til film og teater, jobber selskapet også med bl a innendørs og utendørs LED-belysning til bygg, samt avanserte lysstyringssystemer. Atendi har nå 27 ansatte i Norge, Danmark og Sverige.

– Amerikanske ETC produserer styringssystemer og opptil syvfargede LED-lamper. Disse LED-lysene skaper en perfekt fargegjengivelse. Styringssystemet til ETC er både kraftfullt, fleksibelt og raskt å programmere, og kan brukes både for små kontrollsystemer og til samtidig styring av tusenvis av lamper. Med touchscreen-paneler, elegante veggstasjoner eller avansert kontroll fra apper har du alle muligheter.

– Du har tidsstyring, bevegelsessensorer og sommer- og vintertid. Systemet kan detaljstyres etter hvor det er mest folk i bygget til enhver tid. Har du for eksempel et møterom hvor det skal være et møte klokken syv, kommer lys, ventilasjon og så videre på klokken syv.

På fremmarsj

Ifølge Thoresen er ETC-systemet til bygg et viktig satsingsområde for Atendi.

– Avansert styring er på fremmarsj i forhold til energibesparing. I tillegg kommer dette med å få ned kostnader under installasjonen. Der går det ofte med mye penger. Våre systemer er kjappe å montere og kjapt å programmere. Så det økonomiske bildet handler ikke bare om å spare energi med LED-belysning.

Selskapet har hatt mange store og omfattende leveranser, heriblant Østbanehallen og The Well hvor alt styres med ETC-systemet.

– Vi har levert belysning til en lang rekke saler og foajéer i teater- og kulturhus i Skandinavia; f eks i Oslo Konserthus har hele salen styring og lys fra ETC.

«Det er tøff konkurranse. Vi kommer fra en TV- og teaterverden, og kontor/forretningsbygg er en relativt ny verden for oss hvor det er enda flere om benet. »

- Tommy Thoresen

Et annet omfattende prosjekt er utskifting av belysningen i alle salene på Det Norske Teatret. Denne type bygg byr gjerne på spesielle utfordringer.

– Mange steder hvor Riksantikvaren er inne i bildet får man ikke forandre på armaturenes utseende, men må bygge lysene inn i den eksisterende armaturen. Så vi lar bare skallene være igjen og tilpasser LED i det eksisterende skallet. Det kan være en omfattende jobb, men gir et godt arkitektonisk resultat. Det vi ofte gjør når vi går inn i sånne bygg, er å lage en kalkyle på besparelsene du får og beregner nedbetalingstiden, sier Thoresen, som påpeker at grunnlaget for å bytte til LED både er energisparing og levetiden til lyskildene, etter som det også er kostnader knyttet til utskifting av disse.

Høy lyskvalitet

Atendi har også noen andre lysprodukter:

– Vi har en flott produktrange fra nederlandske CLS som omfatter bl a downlights og lamper med mer karakter av allmennbelysning, samt utendørsbelysning. Og så har vi spesialprodukter fra GDS i England med høykvalitetslamper for museer, kirker og så videre, hvor det er spesielt viktig å ivareta en høy lyskvalitet. Vi har også en helt ny produktserie; Tight, med nye LED-strips som er populært å bygge inn i dag. Alt vi leverer har en høy kvalitet i forhold til fargetemperatur og fargegjengivelse.

Ifølge Thoresen har produktene en høy CRI, hvilket innebærer at fargegjengivelsen ligger tett opp til den fargegjengivelsen som er utendørs uten sol.

– Lys generelt er jo veldig viktig, og hvis man er i et rom med dårlig fargegjengivelse, blir man sliten, sier Thoresen.

Han mener derfor at det blir helt feil å installere «koselig» belysning på arbeidsplassen.

– Man bør ha tilnærmet utelys inne på kontoret.

Skjult lydanlegg

Atendi jobber også med utendørs belysning.

– Der kan vi levere alt fra belysning av små og store broer og kontorbygg til lyssetting av 50 etasjer høye skyskrapere. Vi kan også montere bevegelige lyskastere ute, sier Thoresen, som håper at markedet for utendørs belysning vil øke i Norge.

– I mange land har dette kommet en del lengre enn i Norge, men du trenger ikke dra lenger enn til Sverige, Danmark, Nederland og Tyskland for å se større bruk av slike virkemidler. Og vi tror dette vil øke i fremtiden.

Selskapet leverer imidlertid ikke bare lys, men også faste installasjoner for lydmarkedet, f eks til hotel- og konferansesentre.

– Vi kan også montere skjult lydanlegg og talevarslingsanlegg for brannalarmevakuering som fullt ut tilfredsstiller kravene til NS-EN 54, forteller han.

Tøff konkurranse

Dette er det første året Atendi deltar på Eliaden.

– Vi deltar for å vise oss frem i arkitekturverdenen og elektrobransjen generelt. Vi håper at det bl a kommer rådgivere, lysdesignere og arkitekter, og ønsker å knytte flere kontakter til elektrobransjen, sier salgssjefen som mener at det er nødvendig med flere ben å stå på.

– Det er tøff konkurranse. Vi kommer fra en TV- og teaterverden, og kontor/forretningsbygg er en relativt ny verden for oss hvor det er enda flere om benet.

Thoresen ser imidlertid ikke bort fra at nettopp bakgrunnen innen teater og film kan gi selskapet visse fordeler.

– Det vi også har å spille på i forhold til lysdesign, er at vi har en kreativ bakgrunn. Så vi kan kanskje lage en litt mer spennende belysning med et mer kunstnerisk uttrykk i farger og spill. Det kan være en fordel, avslutter han.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring