– Dette er en merkedag for Mapei. Vi har som mål å redusere klimaavtrykket så mye vi kan, og en viktig del av det er å redusere klimaavtrykket til transport, sier administrerende direktør i Mapei, Trond Hagerud
Ruuds Transport og Mapei som startet dialogen om elektrisk transport høsten 2021.
I dag, to år senere, har Ruuds Transport satt opp 11 ladestolper på flere lokasjoner og de tre første elektriske lastebilene leveres i 2024. Siden Ruuds Transport har faste punkter for både lasting og lossing, ble det bygget hurtigladere ved Mapei-fabrikken og hos en råvareleverandør. I tillegg finnes det to hurtigladere og seks vanlige ladere på Ruuds eget anlegg, slik at de elektriske lastebilene enkelt kan lades og være klare til å kjøre.
– Med såpass gode lademuligheter, i tillegg til eksisterende infrastruktur langs norske veger, ser vi at vi kommer til å klare oss en god stund fremover, selv når vi skaffer oss flere elektriske lastebiler, sier Knut Ruud.
Høyere kapasitet enn tidligere
Lastebilprodusenten Scania er en viktig samarbeidspartner og har utviklet nye elektriske lastebiler med en batterikapasitet på 624 kWh. Dette er tredje generasjon batteriteknologi. Med den kapasiteten kan lastebilene frakte 50-60 tonn i 20–25 mil uten å måtte lades opp.
– Vi har valgt å vente til denne generasjonen batterier var klare slik at vi kan dekke transportdistansene bedre, sier Knut Ruud.
I byggebransjen er det selvsagt utrolig viktig at produkter kommer frem til rett tid. Dette medfører noe mer logistikkplanlegging fra Mapeis side, men kundene kommer ikke til å merke dette i særlig grad.
Konkurransefortrinn
Både Mapei og Ruuds Transport ser en økt etterspørsel av løsninger til bærekraftige byggeprosjekter, og det å kunne tilby fossilfri transport blir derfor sett på som et viktig konkurransefortrinn. Ikke minst mener de begge at de ved å tilby fossilfri transport kan man kanskje utfordre noen gamle sannheter.
– Vi har allerede vært ute på en testtur med totalvekt på 60 tonn der vi kjørte 18,9 mil med to leveringer og kom tilbake med 33 prosent kapasitet, sier Ruud.
Etter hvert som flere blir klar over fordelene med elektrisk transport, håper de at fordelene vil bli større med tiden.
Batteriutviklingen styrer videre vekst
– Jeg tror at det i løpet av tre til fire år vil komme en helt ny type batterier, en form for superbatterier. Når de er på plass, vil mulighetene for elektrisk transport over lengre distanser endre seg totalt, sier Knut Ruud.
Foreløpig er dette initiativet det første på det nordiske markedet som tilbyr helt fossilfri transport, med tung last og over 150 kilometer. Visjonen er å få både kunder og konkurrenter til å satse mer på denne typen transport ved å vise hva som er mulig allerede i dag.
– I tillegg til denne bilen har vi 2 til i bestilling som vi forventer levering av i løpet av 2024 sier Knut.
Samarbeidet med Scania har også vært viktig for Ruuds Transport, og de har vært behjelpelige med blant annet konfigurasjon av ladeinfrastrukturen. Scania var også interessert i å se hvordan bilen taklet avstanden til vår sandleverandør, noe som gir de verdifull informasjon til videre utvikling.
Bærekraftige strategier
Satsingen på nullutslipps-transport er en pillarene i Mapeis bærekraftsstrategi. Denne satsingen gir oss muligheten til å levere våre produkter og løsninger med fossilfri transport til fossilfrie byggeplasser i Norge og Skandinavia. For Ruuds Transport handler dette det om å være et av Norges ledende transportselskap samtidig som de oppfyller sine egne bærekraftssatsinger.
Den første Scania elektriske lastebilen levert til Ruuds Transport vil frakte råvarer til fabrikken i Nord-Odal og ferdig produkt til Oslo kommunes rentvannsprosjekt der man har en 100 prosent fossilfri byggeplass.
– Elektrisk, det har jeg tro på avslutter Knut.