– I byggevarebransjen finnes det varer som av ulike årsaker ikke blir solgt. Med dette samarbeidet vil det bli lettere å få solgt disse ukurante varene. Dette bidrar til å redusere materialsvinn, som er bra for miljøet. I tillegg vil det frigi plass på lager, sier Morten Furseth, kjededirektør i Byggtorget.
Tørn er en norsk tjeneste som ble startet av gründer Anjali Bhatnagar. På nettsiden selges overskuddsvarer fra hundrevis av byggevarebutikker, grossister og leverandører.
– Vi er veldig fornøyd med å få med oss Mestergruppen på laget. Konsernet er en stor og viktig aktør innen byggebransjen og har butikker over hele landet, sier Anjali Bhatnagar.
Mestergruppens direktør for bærekraft og kvalitet, Anette Moritz, forteller om fordelene med Tørn-samarbeidet.
– Avtalen med Tørn gir oss en mulighet til å la kunder få nytte av ukurans og utgåtte varer som ellers ville blitt vurdert som avfall, og det til en hyggelig pris, sier Moritz.
Tørn-gründeren forteller om økt salg via plattformen.
– Jeg startet Tørn med mål om å løse avfallsproblemet koblet til overskuddvarer eller såkalt ukurans i byggebransjen. Tørn utvikler og tar i bruk nyeste teknologi og målrettet markedsføring på vegne av alle handelsaktører for å få solgt overskuddsvarer til tilbudsjegere over hele landet. Vi får gode tilbakemeldinger fra byggevarehusene som bruker oss og overskuddsvarene selges stadig raskere på markedsplassen vår, forteller Bhatnagar.
Ideen til Tørn fikk gründer Anjali Bhatnagar da hun leste en artikkel om svinn i byggevarebransjen. Bhatnagar utviklet en markedsplass hvor byggevarehus, distributører og produsenter kan selge overskuddsvarer. Tørn ble lansert våren 2020 og har over 300 byggevarehus som selger overskuddsvarer via plattformen. Slagordene til Tørn er: «Fordi byggevarer ikke går ut på dato» og «Let’s tørn things around».