– Det har skjedd en formidabel utvikling de siste 15-20 årene, med tanke på materialer, kunnskap, miljøkrav, sikkerhet og arbeidsgiveres fokus på å tilby gode arbeidsklær til sine ansatte, sier markedssjef Eva Krey i TOOLS.
TOOLS utvikler og produserer egne varemerker innen arbeidsklær for det nordiske bedriftsmarkedet og distribuerer klærne gjennom butikkjedene TOOLS og Univern. Utviklingen av nye løsninger baserer seg på tett dialog med kundene.
– Arbeidsklær skal være slitesterke, komfortable og kunne brukes under ekstreme forhold. Vi lever i et klima der det er både vått og kaldt store deler av året. Lag-på-lag-prinsippet er alltid med oss. Folk skal være sikre og komfortable på jobb, og behagelige stretch-materialer har kommet for fullt. Slitestyrken i stretch-materialene er langt bedre enn før, noe som gjør arbeidsklærne mer holdbare.
Bærekraft
Bærekraftig er viktig i produktutviklingen. TOOLS ser på innfargingsmetoder (Dope-Dyed) av tekstiler som bruker 95 prosent mindre vann enn tradisjonell innfarging. Utviklingen er ikke synlig for kunden, men nødvendig for å møte myndighetenes krav og for en mest mulig klimavennlig produksjon. Slitestyrke og økt bruk av resirkulerte materialer er bidragsytere for lavere klimaavtrykk. I utviklingen av membraner i vanntette og pustende materialer kikker TOOLS mot sportsbransjen.
Sikkerhet først
Sikkerhet er det viktigste momentet i nyutvikling, ifølge Krey. Kundene kan jobbe under krevende forhold og utsettes for en rekke risikoer. I 2021 lanserte TOOLS Univern synlighetsklær med en tilleggsfunksjon: en fluoriserende tape som gir ekstra synlighet uten at den blir utsatt for direkte lys, som reflekser er avhengige av.
– Signal Lucence trenger bare fem minutter lading i dagslys for å lyse i åtte timer. Dette blir å finne på mange av Univerns ProTec-kolleksjoner fra høsten, og gir et ekstra sikkerhetselement når man jobber på mørke steder der man ikke utsettes for direkte lys.
Behagelig verneutstyr
På verneutstyrsfronten øker variasjonen og komforten. Tidligere kunne verneutstyr kunne oppleves klumpete og ubehagelig.
– Nå kommer verneutstyret i lettere materialer. En hjelm veier mindre. Vernesko føles nesten som en løpesko. Målet er å tilby produkter som folk ønsker å bruke. Ikke minst er utvalget blitt mye større. Den økende graden av kvinner på tidligere svært mannsdominerte arbeidsplasser, gir oss som produsenter også en spennende, men gledelig utfordring. Vi må tilpasse plaggene for enda flere i fremtiden, sier Krey.
Moderne look
Kristin Lien er ansvarlig for produktutvikling Wenaas Workwear, som vært ISO 9001-godkjent siden 1996. Hun forteller at utvikling skjer i et kontinuerlig samarbeid med kundene. Bedriften leverer klær til alle næringer, og har designere, mønsterkonstruktører og produktutviklere «på huset» i Rauma. Dermed blir tidslinjen mellom behov og ferdig produkt så kort som mulig.
– De siste tre årene har det blitt en vridning mot at kundene, også de i tung industri, ønsker at arbeidsklærne skal bære preg av sport og fritid, og se mer moderne ut. I materialvalg foretrekker de fleste stretch. Det har også blitt større marked for klær til kvinner, som er på full fart inn i bransjen, sier Lien.
Innovasjon viktig
Bærekraftige materialer er også mer i fokus. Det er mange gode løsninger på metervarefronten på de fleste typer tekstil, og Wenaas bruker mer resirkulert polyester og prøver å ta gode valg på «verstingen» bomull. Også kundene er mer opptatt av dette enn før. Innovasjon og produktutvikling er viktig for å møte kundenes krav og nye sertifiseringer og standarder, og Wenaas Workwear er aktive i innovasjonsprosjekter sammen med eksempelvis SINTEF og Arkitekt- og designhøyskolen, ifølge daglig leder i Wenaas Workwear, Katrine W. Deunk.
– Vi har arbeidstøykonsepter som er unike i markedet, og bevisst på å ligge i forkant på produkt og metervare, men også på krav, EN-normer og sikkerhetstiltak, sier Deunk.
Flammehemmende
I all produktutvikling skal sikkerheten være fundament. Vernetøyet skal oppfylle kravet i respektive bransjer og arbeidssituasjoner, slik at kundene kan føle seg trygge.
– Sikkerheten er i høysetet, og det er viktig at kundene føler seg trygge, derfor har vi produkter blant annet med flammehemmende materialer og løsninger som sikrer synlighet, sier Lien.
Utvikling med trygghet
Vegard Aune er daglig leder i Skydda, et nordisk selskap som er totalleverandør av personlig verneutstyr og arbeidsklær til industri og byggebransje. Deres eget varemerke L.Brador var det første som hadde stretch-bukse. Andre aktører fulgte etter, forteller Aune. Hovedgeskjeften til Skydda er verneutstyr. Aune ser at stadig flere bedrifter tar helse, miljø og sikkerhet på alvor.
– Vi ser at trenden i bruk av verneutstyr er økende. Det handler om at stadig flere bedrifter tar helse, miljø og sikkerhet på alvor, sier han.
Skydda dekker ti produktområder: hodevern, øyevern, hørselvern, åndedrettsvern, fallsikringsutstyr, førstehjelpsutstyr, hudbeskyttelse, vernesko-/hansker og arbeidsklær.
– Produktene er i stadig utvikling, både når det gjelder materialer, tyngde og design. Vi ser spesielt på hjelmer, hørselvern og briller, at designet har blitt mer sporty. Produsentene jobber hele tiden med å bruke materialer som er lettere, men som samtidig har slitestyrke. Men det skal ikke gå på bekostning av holdbarhet og sikkerhet, sier Aune.