NKF gjennomførte tidligere i høst en undersøkelse blant alle landets kommuner om de har innført eByggesak, eventuelt hvorfor ikke. På bakgrunn av undersøkelsen rettet NKF kraftig kritikk mot de store IT-leverandørene av eByggessaksystemer.
– Etter at vi rettet kraftig kritikk mot leverandørene tok TietoEVRY og Acos kontakt for å få innblikk i kritikken fra kommunene, samtidig som de også ønsket å redegjøre for arbeidet de gjør. NKF opplever det som utelukkende positivt at aktørene tar kontakt på denne måten, forklarer adm.dir. i NKF, Aale-Hansen.
– Vi har nok litt ulik oppfatning av realitetene, samtidig opplever jeg stor forståelse fra aktørene for frustrasjonen kommunene gir uttrykk for. Tilsvarende opplever jeg at IT-leverandørene på sin side viser økt engasjement og innsats for å få på plass gode løsninger.
Komplekse systemer og integrasjoner
– Det er ingen hemmelighet at dette ikke er snakk om en enkel modul. Skal digitaliseringen av denne delen i kommunene bli effektiv, må man forstå at det handler om komplekse løsninger med integrasjoner mot flere systemer i den kommunale byggesaksbehandlingen, sier NKF-direktøren.
– Når systemene er så komplekse er det også viktig med både teknisk forståelse og god innkjøpskompetanse.
– KS har denne måneden sendt på høring forslag til helt ny kravspesifikasjon for blant annet eByggesakssystem. En god kravspesifikasjon vil bidra til å sikre felles forståelse fra både kommuner og IT-leverandør på hva et nytt system skal inneholde. En kravspesifikasjon i seg selv er imidlertid ikke løsningen på alle tekniske utfordringer, sier Aale-Hansen.
– I prosessen med kravspesifikasjonen er det viktig med smidig utvikling, samarbeid og gode testrutiner. En godt gjennomarbeidet kravspesifikasjon, stadig mer profesjonalisert innkjøp fra kommunene og engasjementet NKF opplever fra IT-leverandørene nå, gir forventninger om at vi kan få på plass fungerende og gode eByggesakssystemer i kommunene.