H-fasader har gjennomført en omorganisering. Rolf Driveklepp, Siw Skarbø, Karl Jørgen Hurlen, Kristian Fjelltveit, Jørgen Slydahl og Dag Klavestad er konsernets nye ledergruppe. Foto: Glass og Fasadeforeningen
Publisert: 08.11.2024 

Ny ledelse i H-fasader

H-fasaders nye CEO, Karl Jørgen Hurlen, har klare ambisjoner for konsernet. – Vårt nye lederteam skal drive H-fasader mot ny vekst gjennom å tilby flere og nye bærekraftige løsninger, sier han.

Med en solid bakgrunn fra den maritime industrien og mange års erfaring fra Rolls Royce Marine/Kongsberg Maritime og subsea og maskineringsbedriften Kvenna, har Karl Jørgen Hurlen tatt fatt på jobben som administrerende direktør i H-fasader AS. Hurlen har allerede satt sitt preg på selskapets fremtidige kurs, med et tydelig fokus på vekst, bærekraft og samspill mellom menneskene som utgjør selskapet.

Likhetstrekk

Hurlen valgte H-fasader på grunn av selskapets sterke posisjon i markedet og dets ambisiøse vekstplaner. H-fasader er Norges største fasadeentreprenør, med produksjon i Fredrikstad og Ålesund, samt prosjekt- og montasjeavdelinger i Bergen, Trondheim og Oslo i tillegg til i Fredrikstad og Ålesund. Med produksjonsanlegg i Litauen og salgskontor i Sverige, er H-fasader posisjonert til å dekke et bredt marked med dører, vinduer og fasader.

– Det kan virke som et stort sprang fra maritim til landbasert industri, men de grunnleggende prinsippene er de samme – det handler om mennesker og samarbeid. Produksjon, salg og levering handler om kompetanse, tillit og kvalitet – og det er dette jeg vil bygge videre på i H-fasader, sier Hurlen.

Lederteam med felles ledelse på tvers av lokasjoner

Rolf Driveklepp (Head of IT), Siw Skarbø (Head of Finance), Kristian Fjelltveit (Head of Sales), Jørgen Slydahl (Head of Projects), Dag Klavestad (Head of Production) utgjør Hurlens nye ledergruppe.

– Vi har satt sammen et sterkt team med representanter fra hver lokasjon for å sikre enhetlig ledelse og koordinert innsats i hele organisasjonen. Ved å benytte de ulike bedriftskulturene og kompetansene skaper vi en samlet kraft som dekker et stort marked, forklarer Hurlen.

Markedsutvikling og fremtidige muligheter

Selv om mange prosjekter foreløpig ligger på vent, og konkurransen er tøff, møter H-fasader dagens marked med en organisasjon som er rustet for vekst. Selskapet har gjort strategiske tilpasninger for å håndtere de kortsiktige utfordringene, samtidig som de ser fremover mot økt etterspørsel og nye markedsmuligheter.

– Vi følger markedstrendene nøye. Våre fasiliteter i Litauen er klare for å møte etterspørselen etter prefabrikkerte elementer. Samtidig ser vi en økende interesse for bærekraftige løsninger, inkludert aluminium-tre-kombinasjoner i både vinduer og fasader og vinduer produsert med resirkulert PVC. Med materialer som har lang levetid, minimalt vedlikeholdsbehov og høy resirkulerbarhet, vil vi være en drivkraft for mer bærekraftige byggeprosjekter.

Rekruttering og kompetansebygging

H-fasader AS har en betydelig utegående arbeidsstyrke bestående av mer enn 75 montører. I tillegg er H-fasader en lærebedrift og har flere lærlinger ansatt.

Rekruttering av ungdom til faget står nemlig sentralt i H-fasaders strategi.

– Den 13. november inviterer vi ungdommer til en samling i våre lokaler i Bergen. Sammen med Glass og Fasadeforeningen, Bergen Glassmesterlaug vil vi gi dem en introduksjon til vårt fagfelt. Vi anser rekruttering som er viktig tiltak for å nå våre mål, sier Hurlen.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring